Hitman 2 – Agent 47 is terug. Na het avontuur van de in episodes in 2016 verschenen Hitman, is het nu weer tijd om de wereld van huurmoordenaars en (zware) criminelen te betreden. We volgen nog steeds de kale Agent 47 en ook dit keer gaan we naar alle uithoeken van de planeet om uitgevaardigde contracten te voltooien. Dit keer weer een traditionele release in plaats van een episodische en of dat een succes is, dat lees je nu hieronder in de review van Hitman 2.

De naam is 47… Agent 47

Dit deel gaat verder op het punt waar het vorige deel gestopt is. Als Agent 47 neem je nog steeds diverse contracten aan om die vervolgens zo efficiënt en ongezien mogelijk te vervullen. Daarbij kent Hitman 2 natuurlijk ook weer een verhaal. Dit verhaal zal – helaas – geen Oscars winnen, omdat het niet echt heel memorabel is. Waar het op neerkomt is dat je de Shadow Client tegen moet werken, nadat je hem in het eerste deel per ongeluk geholpen hebt met zijn persoonlijke vendetta tegen de organisatie Providence. Tegelijkertijd is deze Shadow Client wel iemand die meer over jouw – ook voor jezelf – mysterieuze verleden af weet, waardoor er dus een lastige situatie ontstaat voor Agent 47. Het verhaal wordt door middel van stilstaande beelden met ingesproken teksten en effecten uit de doeken gedaan wat op zich best tof is.

Een enorme speeltuin

De locaties die je tijdens de game aandoet spelen bijna een net zo grote hoofdrol in de game als Agent 47 zelf.  Zo zal je onder andere Miami, Colombia, Mumbai en Whittleton Creek bezoeken. Elke omgeving heeft de opzet van een sandbox level en is anders dan zijn voorganger, wat voor volop variatie zorgt. Deze opzet zorgt er ook voor dat je elke keer weer een andere aanpak zal moeten hanteren. Zo zul je in Colombia de vele favela’s in je voordeel kunnen gebruiken, maar in de benauwde sloppenwijken van Mumbai zal je weer gemakkelijk kunnen verdwalen. Je kunt elk level in ieder geval beschouwen als een enorme speeltuin met oneindig veel mogelijkheden.

De beste Hitman ooit?

IO Interactive heeft met Hitman 2 een duidelijk doel voor ogen, namelijk het ultieme Hitman avontuur presenteren. Om dat te realiseren borduren ze voort op de sterke gameplay van het vorige deel en ze hebben tevens diverse nieuwe elementen toegevoegd en aanpassingen gedaan. Naast een geheel nieuw arsenaal aan wapens, de terugkeer van je trouwe koffertje en algehele verfijning van de besturing, heeft de ontwikkelaar ook de nodige gameplay verbeteringen aangebracht die de game zeker ten goede komen.

Zo is het nu mogelijk om met het instinct van 47 bedrading te volgen, zodat je gemakkelijker bepaalde deuren open kan krijgen. Ook krijg je te zien wanneer en wat er van je gefilmd wordt door middel van een picture in picture venster. Dit kleine venster zorgt er ook voor dat wanneer je moordpoging op een ongeluk lijkt, je het resultaat te zien krijgt. Deze mechaniek zorgt er dus voor dat je meer informatie krijgt over de acties die je verricht en dat maakt het avontuur net wat voller en completer. Eén van de laatste toevoegingen is de mogelijkheid om bijna alles wat je op kan pakken als een wapen te gebruiken.

Ook is de AI van jouw doelwitten en jouw omgeving een stuk beter. Iedereen let op je en als je iets verdachts doet of op een plek bent waar je niet hoort te zijn, dan krijg je dat te horen. Ook nieuw zijn de plekken om je te verstoppen. Niet langer ben je gedoemd om alleen in kasten te kruipen, want nu kun je ook bebossing in je voordeel gebruiken. Een oplettende omgeving kan echter ook je vriend zijn, want sommige personages in de steden die je aandoet geven belangrijke informatie die leiden tot een ‘story mission’. Story missions zijn kleine ‘verhalende’ opties in een sandbox level, waardoor je op een meer creatieve manier je doelwit uit de weg kunt ruimen. Volg zo’n verhaaltje en onderweg kan je de identiteit van een verhaal-gerelateerde individu aannemen, zoals een sjamaan of een broeder.

Als je eenmaal een contract volbracht hebt, zie je na afloop in een overzicht alle door jou behaalde doelen en gebruikte mogelijkheden. Tegelijkertijd zie je ook alles wat je niet gedaan hebt, waardoor de game je uitdaagt om het level nogmaals te spelen, maar dan natuurlijk op een andere manier. Nu zal het vast moeilijk zijn om af te stappen van een bepaald patroon dat je toepast, maar een nieuwe manier van moorden betekent ook meer ervaring en uiteindelijk een ‘mastery’ van de betreffende speelwereld. Dat betekent dat je alle beschikbare mogelijkheden en kansen in een level optimaal benut hebt. Dankzij alle mogelijkheden die de levels je bieden, zul je geregeld blijven terugkeren om een level zo creatief mogelijk te voltooien.

Contracts en Ghosts

Ben je het zat om telkens dezelfde omgeving te bezoeken? Dan kan je ook aan de slag met de diverse extra contracten en elusive targets. Contracts zijn door andere spelers aangemaakt, waarbij de opzet hetzelfde is als in de hoofdmoot van de game. Elimineer je doelwit op een zodanige manier, dat je de meeste punten weet te verzamelen aan de hand van het uitgevaardigde contract. IO Interactive zal – net zoals bij het vorige deel – meerdere tijdelijke doelen in de speelomgevingen loslaten die je uit de weg kan ruimen voor unieke beloningen.

Ook heeft Hitman 2 een multiplayer-achtige modus, genaamd Ghost. Die naam is niet voor niets gekozen, want je ziet in deze modus namelijk de ‘ghost’ van je tegenstander in het level rondlopen, terwijl jullie op zoek zijn naar hetzelfde doelwit. Deze 1v1 modus is gebaseerd op competitief, maar tegelijk zo efficiënt mogelijk, te werk gaan. Het is een leuk idee, omdat je elkaar kan zien en dus ook nieuwe tactieken kan leren om vervolgens zelf toe te passen. De uitwerking komt helaas niet altijd even goed uit de verf. Zo kwam het bijvoorbeeld regelmatig voor dat het vinden van een match in de Ghost modus niet optimaal werkte, met slechte verbindingen of heel lang zoeken tot gevolg. Tijdens het spelen van een match kwam het voor dat de ghost van de tegenstander moeilijk te volgen was door frustrerende ‘teleportaties’, waardoor de aflopende timer ook onze vijand werd.

Niet alles is pracht en praal

Het is duidelijk dat wanneer je een level bezoekt, of dat nou Hawke’s Bai of Miami is, er veel aandacht is uit gegaan naar de look en sfeer van een omgeving. Ook Agent 47 oogt erg gedetailleerd in kledij, animaties en alles wat er bij komt kijken. Grafisch valt er niets op deze onderdelen aan te merken, maar wat wel jammer is, is dat niet dezelfde aandacht is uitgegaan naar de andere personages die een rol spelen in de levels. Achtergrondpersonages ogen flets en sommige doelwitten missen de details die 47 en de omgevingen wel hebben en dat steekt tegen de rest af. Een gemiste kans wat ons betreft, want op sommige momenten haalt deze tekortkoming je uit de ervaring en dat is zonde.

Wat ook een beetje vreemd is, is dat je na de proloog ervoor kan kiezen om het tutorial level te spelen. Maar in plaats van voor een nieuw tutorial level te kiezen, heeft IO Interactive hetzelfde level aangehouden als dat van het vorige deel. Ook de volgorde is wat gek, omdat je als speler eerst in het diepe wordt gegooid om daarna eventueel meer te leren over hoe het spel werkt. Een wat aparte keuze dus, maar voor de rest is er an sich niets mis met dit tutorial gedeelte. Met name omdat deze je de fijne kneepjes van de moordkunst op een rustige en heldere manier uitlegt.

Terug naar het begin

Niet alleen het tutorial level is terug van weggeweest, want de game heeft meer te bieden dan alleen een nieuw avontuur in nieuwe omgevingen. Mocht je nog niet genoeg hebben aan de zes beschikbare sandbox levels van Hitman 2, dan heeft IO Interactive ook de sandbox levels van de vorige Hitman in een nieuw jasje gestoken als extraatje. Deze content is gratis voor alle bezitters van het vorige deel en voor nieuwe huurmoordenaars zijn deze levels verkrijgbaar als betaalde extra content. Het is zowel een genot als een trip down memory lane om The Showstopper in Parijs of het Himmapan Resort in Bangkok opnieuw te doorlopen met alle nieuwe features die Hitman 2 nu te bieden heeft en dat in een grafisch mooier jasje.

IO Interactive is van het episodische schema afgestapt en dat is wat ons betreft een slimme zet. Nu krijg je een traditioneler en completer spel vol met levels waarin je helemaal los kan gaan. Hitman 2 heeft ook iets verslavends door alle mogelijkheden die er bestaan in de werelden. Terugkeren naar een level is daardoor zeker geen straf, want je hebt tig mogelijkheden om een contract te volbrengen. Alle vernieuwingen komen de game zeker ten goede en zorgen voor een optimale ervaring, maar het verhaal is - nog steeds - flinterdun en allesbehalve memorabel. Grafisch is de game door zijn omgevingen prachtig te noemen, maar iedereen behalve Agent 47 oogt flets. Is Hitman 2 de beste Hitman ooit? Nee dat niet, maar het komt er zeker wel dicht bij in de buurt.

• Heerlijke gameplay
  • Sfeervolle sandbox levels
  • Oneindig veel mogelijkheden