Review: theHunter: Call of the Wild – Vorig jaar kwam theHunter: Call of the Wild uit voor onder andere de PlayStation 4, een simulator waarin je in de schoenen komt te staan van een jager. Helaas hadden wij toen niet de mogelijkheid om deze game te voorzien van een review. Sinds kort is echter ook de ‘2019 Edition’ van de game beschikbaar, die het origineel plus alle DLC bevat, dat bestaat uit een tweetal nieuwe gebieden waarin je op meer soorten wild kunt jagen. Normaal beoordelen we dit soort bundels niet, maar aangezien we het origineel niet van een cijfer hebben voorzien en het hier om een niet alledaags genre gaat, is het een goed excuus om de game alsnog onder de loep te nemen.

De jager: de roep van het wild

Zoals je al hebt kunnen lezen is theHunter: Call of the Wild een simulator, dus alles waar een jager mee te maken krijgt wordt zo realistisch mogelijk nagebootst in deze game. Zo kun je verschillende gebieden bezoeken en die zijn gigantisch van formaat. Om wild te kunnen schieten moet je wel beschikken over heel veel geduld. Ten eerste moet je sporen zien te vinden van dieren die je weer moet volgen en ten tweede, als je eenmaal je doelwit in zicht hebt, moet je met verschillende dingen rekening houden om er voor te zorgen dat het dier je niet ziet en wegrent. Zo moet je weinig geluid maken en rekening houden met de windrichting. Het verschillende wild waarop je jaagt beschikt over een veel betere neus dan jij, dus staat de wind pal in je rug, dan ruiken de dieren je heel snel en zetten ze het op een lopen.

Niet origineel, wel leuk

Sporen van dieren lichten op in de speelwereld, dus je hoeft niet constant naar beneden te kijken. Hoe snel je deze ziet hangt weer af van het level dat je bent en welke skills en/of perks je hebt ontgrendeld. Door wild succesvol te doden en door uitkijktorens en diverse belangrijke plekken in een gebied te vinden, verdien je XP. Hiermee kun je oplevelen en kun je je jager voorzien van de eerder genoemde perks en skills. Zo moet je denken aan het sneller onder controle krijgen van je adem als je gerend hebt, het beter kunnen zien van sporen of minder beweging met een wapen maken als je wilt schieten. Dit levelsysteem is alles behalve origineel, maar zorgt er wel voor dat je door blijft spelen. Je wordt namelijk steeds een betere jager en dat helpt je weer als je achter groter wild aan wil gaan.

Help!

Je kan dus op zoek naar de verschillende dieren, maar je kan natuurlijk ook wachten tot het wild naar jou toe komt. Zo zijn er in de omgevingen plekken te vinden waar bepaalde diersoorten komen om te eten en elke dag komen zij rond hetzelfde tijdstip weer terug. Ook rond plassen is het natuurlijk perfect om je verdekt op te stellen en te wachten tot een nieuw prooi wat komt drinken. Er zijn ook plekken waar je een kleine torentje kunt opbouwen, die je beschutting geeft. Als laatste heb je ook nog hulpmiddelen die geluiden van dieren nabootsen. Er zijn dus genoeg manieren om dieren te vinden en te lokken. Wat de ideale manier is om je prooi te zoeken hangt natuurlijk van het dier af en aangezien de variatie hierin heel erg groot is, zal je je steeds moeten aanpassen.

Take it easy

theHunter schotelt je extreem trage gameplay voor en je bent veel meer bezig met lopen dan dat je daadwerkelijk op wild schiet. Het zoeken naar sporen en het onderzoeken van uitwerpselen om zo te zien hoe vers ze zijn – zodat je ongeveer weet hoe ver het desbetreffend wild van je af is – is een langdradig onderdeel. Het kan zijn dat je een uur een spoor aan het volgen bent, maar geen dier tegenkomt. Voor negen van de tien games zou dat betekenen dat het een groot minpunt is, maar dat is niet het geval bij theHunter. Hier is het juist een positief punt, want het bootst zo de realiteit na. Een jager moet gewoon heel veel geduld hebben om uiteindelijk zijn prooi buit te kunnen maken. theHunter is dus echt een spel voor gamers die dit genre tof vinden, want het schotelt wel heel erg specifieke gameplay voor.

In het vizier

Het op de proef stellen van je geduld wordt echter wel steeds beloond als je eenmaal je doelwit in zicht hebt. Je hebt namelijk al die moeite gedaan om het beest te vinden, dus je wilt hem dan ook het genadeschot geven. Je doet er dan echt alles aan om ongezien aan te kunnen leggen. Maar op welk moment doe je dat? Wil je eerst wat dichterbij komen om er zeker van te zijn dat je schot het doel treft of gok je er op dat je als een meester kan richten en blijf je op afstand? Het is sowieso zaak om langzaam aan te lopen en uit de wind te blijven, want elk foutje kan er voor zorgen dat het dier schrikt en wegrent. Ook moet je je adem onder controle houden, anders kan je je geweer niet stabiel houden en wordt richten moeilijker. Een schot moet fataal zijn, anders rent je prooi weg. Waar je je doelwit raakt is dus erg belangrijk. Elke confrontatie met welk dier dan ook is een zeer spannende aangelegenheid, doordat je met zoveel dingen rekening moet houden.

De jager wordt de prooi

Je moet er echter ook rekening mee houden dat er dieren zijn die niet benauwd zijn om jou een opsodemieter te geven. Zo was ik bijvoorbeeld een half uur achter een everzwijn aan het aan gaan, toen ik hem opeens kwijt was en geen sporen meer kon vinden. Toen ik me om wilde draaien werd ik opeens vanaf de zijkant aangevallen door het dier, die zich in een bosje had verstopt. Natuurlijk zijn er ook grotere dieren waarvan je al van te voren weet dat ze jou aan zullen vallen als je ze zien, zoals een beer. Het jagen op dit soort beesten brengt daardoor extra spanning met zich mee. Je moet er sowieso voor zorgen dat je een geweer met munitie bij je hebt om grotere dieren te doden en geen proppenschieter, anders weet je op voorhand al zeker dat je een confrontatie niet zal overleven.

Lekker groot

In totaal zijn er vier gebieden waarin je kan jagen en twee daarvan zijn echt gigantisch groot. De andere twee zijn een stuk kleiner, maar nog steeds groot genoeg om uren in rond te lopen om zo van de ene naar de andere kant te komen. Nu heb je wel een quad tot je beschikking, maar je zal desondanks hoofdzakelijk te voet aan het werk gaan. Het gemotoriseerde voertuig maakt simpelweg te veel geluid en dat schrikt de dieren af. In elk gebied word je ook door iemand bijgestaan via een walkietalkie en die geeft je missies om te voltooien en tevens voegt het iets van een verhaal toe aan het spel. Deze missies bestaan vooral uit het schieten van een bepaald dier of hier foto’s van maken. Deze hoef je niet te volbrengen, maar ze leveren wel extra XP op. Elk gebied heeft z’n eigen verhaal, maar de missies daarentegen zijn in elk gebied vrijwel hetzelfde. Dat is wat jammer, want je zult dus steeds hetzelfde lijstje afwerken.

Wat extra’s

Nu zijn er ook zij-missies beschikbaar, maar die verschillen weinig van de hoofdmissies. Deze missies voegen niets extra’s aan de game toe, maar gelukkig doet het online-gedeelte dat wel. Hier kan je met zeven andere mensen samen het gebied intrekken om te jagen. Hier is samenwerking de sleutel, maar doordat er meer mensen zijn is de kans dat een dier schrikt van een geluid of iemand natuurlijk wel groter. Dat maakt deze modus extra spannend. Wat de game ook dat beetje extra geeft is de aankleding van het geheel. De gebieden zijn mooi vormgegeven en de dieren worden realistisch in beeld gebracht en reageren ook zeer natuurgetrouw. Het is alleen jammer dat het beeld af en toe wil stotteren wat waarschijnlijk komt doordat er een stuk van een gebied wordt geladen. Ook de muziek die bij momenten wordt afgespeeld om de sfeer te verhogen, wil wel eens haperen. Dit komt maar af en toe voor, maar leidt toch wat af.

theHunter: Call of the Wild zal maar een hele kleine groep gamers aanspreken, maar degene die van dit genre houden zullen een leuke tijd tegemoet gaan. De vier grote gebieden en de vele verschillende dieren zijn een ware speeltuin voor digitale jagers en de gameplay is exact wat je verwacht van een jachtsimulator. Je zult heel veel geduld moeten opbrengen om een prooi te vinden, maar dit wordt telkens weer beloond als je je doelwit hebt gevonden. Je moet met zoveel dingen rekening houden dat je simpelweg niet op goed geluk kan schieten. Het levelsysteem zorgt er voor dat je verder wilt spelen, omdat je een betere jager wilt worden en het online-gedeelte maakt de game extra spannend. Door het soms stotteren van het beeld en geluid loopt de game een deukje op en ook de herhalende missies hadden beter uitgewerkt kunnen worden. Gelukkig is er meer dan genoeg over om je met theHunter: Call of the Wild te vermaken.

• Altijd weer spannend als het doelwit in zicht is
  • Perks en skills zorgen er voor dat je door wilt blijven spelen
  • Vier grote gebieden tot je beschikking