Review: LEGO DC Super-Villains – De nieuwste LEGO-game is uit en dat betekent dat we aan de slag zijn gegaan met de grootste bende superschurken die je ooit bij elkaar gezien hebt, in een LEGO-game althans. Een groot deel van de belangrijke bewoners van het DC universum zijn opgetrommeld voor LEGO DC Super-Villains en daarnaast verschijnt er nog een compleet nieuw personage ten tonele… Jouw zelfgemaakte superschurk! De eerste keer voor een LEGO-game, dus het was nog maar de vraag hoe jouw personage erbij zou passen. De schurken uit het DC universum slaan de handen in deze game ineen en gaan op een belangrijke missie om ’s werelds superhelden te redden. Ja, je leest het goed. Wanneer de superhelden worden weggezapt door na-apers uit een andere dimensie, is het aan hen (en jou) om de orde weer te herstellen.

Een nieuw gezicht

Laten we beginnen met de grootste vernieuwing sinds lange tijd in een LEGO-game: een eigen personage creëren. Het is de eerste keer dat je überhaupt ‘zelf’ kan meespelen in een LEGO game en je krijgt gelijk de kans om het personage enorm uitgebreid te customizen. Van hoeden tot capes en van staarten tot gezichtsbeharing en zelfs stemmen, je kan het zo gek niet bedenken of je kan het helemaal naar je eigen smaak aanpassen. Of natuurlijk een zo bizar mogelijk personage maken, leef je uit. Ook geef je je personage een naam en daarna begin je aan de game. Het is het overigens echt waard om even wat tijd te steken in een leuk figuurtje, want je zult hem/haar altijd terugzien zoals jij hem/haar gemaakt hebt in de game én in de cut-scenes.

In de eerste levels zul je ook met vele ‘echte’ DC superschurken kennismaken door hen te helpen ontsnappen uit de gevangenis, maar hierna wordt jouw personage ook vaak op sleeptouw genomen in veel van de levels. Na verloop van tijd en bij voortgang in het verhaal zul je meer krachten vrijspelen. Zo kun je aan het einde van het spel heel veel zelf doen, maar je blijft de meeste personages toch hard nodig hebben. Je kunt immers maar twee skills per level inzetten en daarmee valt de zorg weg of je personage ook echt een praktisch nut heeft. Door zijn of haar skills past je personage goed in het team en niemand maakt elkaar overbodig. Het was vooral mooi om te zien hoe subtiel ‘ik’ eigenlijk onderdeel werd van het schurkenteam. Ook is het gewoon erg leuk om jezelf in een filmpje terug te zien, omdat je er echt toe doet.

Voor de beginnende spelers heeft TT Games Johnny DC in het leven geroepen. Dit personage verschijnt ‘soms’ in het level met handige filmpjes die je helpen om een puzzel op te lossen, mocht je ergens niet helemaal uitkomen. Ook vrijgespeelde vaardigheden worden op deze manier geïntroduceerd. Mocht je iets vergeten zijn, dan geeft dat niets. Heel het spel door kun je dezelfde tips bekijken als je er niet direct uitkomt. Maar zelfs op de hogere moeilijkheidsgraad was Johnny DC alsnog heel erg behulpzaam. Hij komt bij echt iedere puzzel in beeld, waardoor de uitdaging toch een beetje wegvalt. Zijn aanwezigheid wordt daardoor misschien iets te veel van het goede.

DC kan er wat van

LEGO DC Super-Villains beschikt over 15 levels in het hoofdverhaal. Daarnaast zijn er meerdere zij-missies om te doen en ook na het uitspelen van het verhaal ben je nog lang niet ‘klaar’. Zoals gewoonlijk mag je ook nu weer verwachten dat je een goed tijdje bezig bent met het verzamelen en slopen van zaken. Ligt dat je? Dan zul je als verzamelaar een goed aantal extra uren kwijt zijn aan LEGO DC Super-Villains. Het hoeft natuurlijk niet allemaal ontdekt te worden; als je het leuker vindt om gewoon het verhaal te spelen, dan zit je ook helemaal goed. Het verhaal is duidelijk één van de sterkste punten van deze game, dus dat maakt het avontuur op zich al de moeite waard.

TT Games heeft duidelijk z’n best gedaan om de superschurken, -helden en de rest van het universum goed neer te zetten. Zelfs in de vorm van LEGO, met een flinke dosis typische LEGO-humor in de mix, zie je dat alle personages nog steeds goed zijn neergezet en uniek blijven. Wat daar ook aan bijdraagt, is de fantastische voice-acting door getalenteerde stem-acteurs die je misschien wel bekend zullen klinken (vooral als je bekend bent met de Batman: The Animated Series). Ook de muziek is niet mis, dus al met al zet de ontwikkelaar een mooie sfeer neer met een pakkend verhaal.

In deze game zul je meerdere hubwerelden vinden om te verkennen, waardoor er in ieder geval genoeg te doen is. Er zijn een hoop geheimen te vinden, zoals gewoonlijk, en tevens een heleboel collectibles die je zowel kunt vinden als vrij kunt spelen. Dat gaat op de gebruikelijke manier, denk dan zoal aan races, goed zoeken of het voltooien van zij-missies. Aan afwisseling op zich geen gebrek, maar het is over het algemeen weinig nieuws onder de zon. Wel komt er hier een kleine vernieuwing bij kijken, want je kunt nu ook cosmetische items vrijspelen om daarmee je personage er in de loop van het verhaal nog cooler uit te laten zien.

Verwarring alom

Niets is echter perfect en daar werden we bij het spelen van de eerste levels in coöp al meteen mee geconfronteerd. We liepen namelijk meteen tegen een vrij irritante bug aan. Zo konden we een gewisseld personage niet meer besturen en ook terug wisselen was niet langer een optie, waardoor we niet verder konden. Gelukkig herhaalde deze bug zich niet bij een tweede poging (door het level opnieuw te starten), maar dat neemt niet weg dat het slordig is. Verder hebben we weinig problemen in de game (zowel coöp als singleplayer) aangetroffen. Wel kan de coöp soms wat verwarrend zijn. In split-screen spelen is leuk en nostalgisch, maar met de camera-hoeken – die sowieso al matig zijn – wordt het soms flink onoverzichtelijk, wat voor verwarring zorgt.

Een andere vervelende bug die niet onbenoemd mag blijven; Ghost studs. Deze studs wijzen je de weg naar een volgende locatie/quest, maar die werken niet altijd even goed. Regelmatig wijzen deze groene studs je langs een onmogelijke route en dat is natuurlijk niet handig. In dat soort gevallen is het ook jammer dat de maps, ondanks hun vele wegwijzers, maar weinig overzicht bieden. Je ziet namelijk niet de namen van de gebouwen waar je heen moet. Slechts de daken en daar herken je natuurlijk niet zo veel aan. Er is wel een questwijzer die je kunt volgen als je de hubwerelden gewoon zelf doorzoekt, dus een enorme impact zal het niet hebben. Laten we zeggen dat het een leuke uitdaging is om gewoon te focussen op de daadwerkelijke wereld in plaats van de maps en de wegwijzers te volgen.

Uiteindelijk moeten alle vaardigheden die de LEGO-games tellen ook een plekje krijgen op de controller, maar dat wordt eigenlijk best een beetje vol. Je moet echt heel goed gepositioneerd staan, wil je personage de juiste actie uitvoeren. Je hebt per personage twee speciale vaardigheden, je kunt een granaat gooien, springen, een puzzel beginnen, in een voertuig stappen, van personage wisselen en een object in elkaar zetten… Dat zit allemaal op vier knoppen. Je zult dus moeten wachten tot je een teken in beeld ziet verschijnen boven de puzzel om te zien of je wel op de goede plek staat om iets te doen. Gebruik je die hints niet, dan gebeurt vaak niet wat je verwacht. Een bekend probleem waar TT Games toch een keer wat aan moet gaan doen.

Is een leuk verhaal voldoende?

Een LEGO-game blijft een LEGO-game. Het concept is de afgelopen jaren maar weinig veranderd en op zich was dat ook niet per se nodig. De games werken over het algemeen prima en het is nog steeds een verslavend concept. Jammer is wel om te zien dat een goed verhaal in het vaste ‘LEGO-game template’ gepropt wordt. Degenen die al meer ervaring hebben met de LEGO-games, zullen snel ontdekken dat veel puzzels en eigenlijk alle superpowers al eens gebruikt zijn in eerdere delen. Dat is wat gemakzuchtig, want het doet de franchises (in dit geval DC) een beetje tekort. Je zou er eigenlijk meer mee kunnen doen als het geen LEGO-game was geweest. Op zich is dat dan weer een compliment naar het verhaal.

Houd je van het DC Universum, van collect-a-thons en/of flauwe (woord)grappen? Dan zit je echt helemaal goed bij LEGO DC Super-Villains voor uren vermaak. Heb je al heel veel LEGO-games achter de rug? Dan ken je het meeste in principe wel, want van innovatie is in dit nieuwe deel bijna geen sprake. Buiten dat zijn het superschurken-verhaal en de bijbehorende zij-missies wel de moeite waard. Op een kleine bug hier en daar na, heb je nog steeds een vloeiende ervaring die niet afleidt van de humoristische insteek op een erg goed en sfeervol DC avontuur. Daarnaast is meespelen met je eigengemaakte personage toch wel erg leuk uitgewerkt en een goede nieuwe ontwikkeling.

• Erg sfeervol dankzij goede muziek en voice-acting
  • Goed verhaal met leuke personages
  • Niet alleen het verhaal is de moeite waard