Review: Nickelodeon Kart Racers – Iedereen, jong of oud, heeft wel eens naar Nickelodeon gekeken. Door de jaren heen heeft deze zender veel programma’s uitgezonden die tegenwoordig nostalgische gevoelens oproepen. Twee bekenden zijn natuurlijk Spongebob Squarepants en Hey Arnold! De zender beschikt echter over meer programma’s en al die figuren uit deze programma’s zijn nu in één game samengekomen om tegen elkaar te racen. Verschillende figuren, diverse locaties op basis van de tv-programma’s en snelle karts in één game zorgen voor een geinige party racer. Althans, op papier dan. Is het in werkelijkheid net zo leuk?

Strijd om het kampioenschap

In Nickelodeon Kart Racers krijg je een aantal traditionele modi voor je kiezen. Je hebt een kampioenschap dat bestaat uit verschillende cups waar je aan deel kunt nemen. Daarnaast kun je vrij rondracen, in een arena opzet tegen elkaar rijden en items kopen. Veel meer heeft deze game niet om handen, maar voor de beoogde doelgroep is dat op zich prima. Hoewel het merkwaardig is dat de game niet beschikt over een online multiplayer. Dit soort games komt het beste tot zijn recht als je tegen anderen kunt racen en hoewel dat lokaal met maximum vier man kan, is het toch vreemd dat dit niet online kan.

Alle modi zijn overigens vanaf het begin direct toegankelijk, maar waar je echt progressie in kunt boeken is het kampioenschap. Hier dien je in verschillende cups bij aanvang vier races af te werken, wat er bij latere cups meer zijn. Door te racen en te finishen krijg je op basis van je positie punten en het is natuurlijk de bedoeling om uiteindelijk met zoveel mogelijk punten het einde van een cup te bereiken, wil je de drie sterren verzamelen die je toegekend kan krijgen. Door genoeg cups te winnen, zul je weer nieuwe cups vrijspelen en zo ben je al snel een uur of zes bezig om alles races te rijden. Tussendoor krijg je af en toe nog winnaar races en hierin moet je tegen zoveel mogelijk kistjes aanrijden binnen een bepaalde tijd om munten te verdienen.

Kopen, kopen, kopen!

Tijdens de gewone races kun je onderweg munten oppakken en tevens leveren de kistjes in de winnaar races munten op. Met deze munten kun je vervolgens in de winkel nieuwe items kopen die er voor zorgen dat je voertuig op verschillende punten beter wordt. Dit kan bijvoorbeeld in acceleratie zijn, in topsnelheid, in betere remmen, enzovoort. Het is allemaal vrij standaard, maar er zitten zeker items bij die je kunnen helpen. Bij aanvang van een kampioenschap kan je overigens ook de verschillende onderdelen wisselen, zodat je je voertuig zelf samen kunt stellen wat eventueel nodig is voor specifieke races.

Veel meer dan dat heeft de game eigenlijk niet te bieden, dus het is nogal oppervlakkig qua gameplay. Je racet, verdient geld en zorgt dat je voertuig beter wordt. Daar komt het op neer en meer diepgang kent de game niet. Het racen zelf gaat op zich wel aardig, want de voertuigen laten zich prima besturen en dat geldt voor de diverse ondergronden die je tijdens de races treft. Het ene moment rijd je over asfalt en het andere moment vaar je over slijm heen. Gelukkig wisselt het voertuig automatisch van onderstel waar nodig, zodat je daar niet op hoeft te letten. Het heeft de ontwikkelaar bijgevolg ook de ruimte gegeven om creatief met de banen om te gaan.

Gemiste kansen

Toch kunnen we er niet omheen dat het allemaal niet heel bijzonder is. Het is simplistisch van opzet en hoewel de banen geïnspireerd zijn op locaties uit de tv-programma’s, ontbreekt het toch een beetje aan echte kenmerkende details. Het voelt bijvoorbeeld niet echt dat je door Bikinibroek aan het racen bent, dus dat is een beetje een gemiste kans. Sowieso zit deze game vol gemiste kansen, zoals de al aangehaalde ontbrekende online multiplayer. Maar wat te denken van de personages? Die zijn qua uiterlijk aanwezig, maar als ze wat te zeggen hebben komt er een tekstballonnetje in beeld. Juist dan wil je eigenlijk de kenmerkende uitspraken van een Spongebob of Patrick Ster horen, maar nee, de ontwikkelaar maakt het zich wel erg gemakkelijk.

Dat is zonde, want als je toch over de licentie beschikt, waarom dan niet juist dat soort details ook meenemen in de game? Dat geeft het immers een meerwaarde. Afgezien van dat soort zaken is de gameplay op zichzelf ook nergens echt memorabel. Je rijdt rondjes en probeert eerste te worden. Ondertussen kun je tegenstanders dwarszitten met power-ups en dat is het dan. Het enige wat in de races voor afwisseling zorgt zijn de banen, want in de praktijk blijken de voertuigen niet bijster veel van elkaar te verschillen. Merkwaardig is ook dat je pas de statistieken van een voertuig ziet als je een personage hebt gekozen. Je kunt ze dus niet direct in één scherm met elkaar vergelijken, wat een wat onhandige ontwerpkeuze is wat ons betreft.

Het racen kan bij momenten best vermakelijk zijn, maar of je de game nu op gemakkelijk, normaal of expert speelt, nooit zal het heel ingewikkeld worden en in het gros van de races werden we direct eerste. We hebben ook elke cup direct de eerste keer kunnen winnen, dus van een echte uitdaging is geen sprake. Het is gewoon een kwestie van een beetje geluk hebben dat niet elke power-up van tegenstanders op jouw gebruikt wordt en slim omgaan met je boost. Die boost bouwt zich op als je door slijm heen rijdt en daarmee krijg je tijdelijk een hogere snelheid, wat je soms kan helpen. Toch kunnen de mederacers je altijd erg goed bijhouden, dus het is vooral handig om in te zetten als je ver achterligt of als je eerste positie vlak voor de finish in gevaar komt.

Ik zie niks meer…

De power-ups die je kunt inzetten zijn wel geinig, maar vooral erg vergelijkbaar met soortgelijke games. Denk aan raketten die je af kunt vuren, een grote bal die iedereen omver kegelt, een fles melk die anderen laat slippen en meer. Het is duidelijk waar de inspiratie vandaan komt en hoewel de game nergens iets fout doet, is het ook nergens uitzonderlijk. De power-ups werken over het algemeen wel aardig, maar ook daar zit weer een vreemde ontwerpkeuze in. Zo was er een power-up die ons voertuig in een levensgroot schip deed veranderen, maar doordat het schip zo groot was, zagen we vervolgens de route niet meer. Beetje onhandig dus.

Of wat te denken van kwallen of pizzapuntjes die op je scherm gegooid worden waardoor je niets meer ziet? Prima als power-up om anderen mee dwars te zitten, maar het zou dan wel handig zijn als je op z’n minst de mini-map van de baan zou kunnen zien. Dat geeft je dan nog enige indicatie om te kunnen navigeren, maar ook dat wordt belemmerd waardoor je werkelijk alle kanten op kan gaan, behalve de juiste. In alles voelt Nickelodeon Kart Racers als een game aan die in de basis oké werkt, maar waarbij over heel veel aspecten gewoonweg niet goed is nagedacht. Dat zal de jongste gamers onder ons een worst wezen, want die vinden het allang leuk dat je met Spongebob kunt rondracen. De iets oudere gamer zal zich er toch aan gaan storen en dat is jammer.

Nickelodeon Kart Racers is op zich geen slechte game, maar het kent erg veel merkwaardige ontwerpkeuzes die het plezier kunnen beïnvloeden. Voor de allerjongste gamers onder ons is dit op zich een aardige racer, want moeilijk is het nooit. Tegelijkertijd kan iedereen die ouder is dan 10 jaar deze game laten liggen, want er zijn zoveel meer games in dit genre die veel beter uit de verf komen en waar je ook echt veel meer plezier uit zult halen. Wat de game nog het meeste tegenzit - naast de vreemde ontwerpkeuzes - is dat het voelt en oogt als een budget titel, wat de adviesprijs van €39,99 véél te hoog maakt. Ook is het zonde dat de ontwikkelaar niet wat meer met de potentie van deze licentie heeft gedaan, want het barst van gemiste kansen. Hierdoor voelt de game vooral heel erg lui aan en een goedkope manier om snel geld te verdienen aan achteloze ouders.

• Gevarieerde banen
  • Best leuk voor de jongste onder ons
  • Spongebob is en blijft een held