Review: Final Fantasy XV: Pocket Edition HD – We zijn al twee jaar verder sinds de release van Final Fantasy XV. De game heeft een ongelooflijke hoeveelheid extra content gekregen en Square Enix is niet beroerd om nog een hoop meer te geven aan de fans. Square Enix heeft ook de mogelijkheid geboden om de game portable te spelen met Final Fantasy XV: Pocket Edition. Deze game stelde spelers in staat om het ‘on-the-go’ te spelen, maar de concessie was natuurlijk wel dat de graphics waren gedowngrade. Desalniettemin was het volledige verhaal in de game verwerkt en die game is nu weer naar de PlayStation 4 gebracht. Maar is de game net zo indrukwekkend als dat het op portable platformen was?

Het verhaal is onveranderd gebleven

Je begint de game precies zoals waar het origineel begon. Het clubje van vrienden die je het hele verhaal door zult volgen zijn gestrand langs de weg met hun auto, genaamd de Regalia. Noctis, de prins van Lucis, is op een queeste om herenigd te worden met zijn geliefde Lunafreya om vervolgens te gaan trouwen en koning te worden. De vrienden Prompto, Gladiolus en Ignis helpen hem daarbij. Klinkt als een fluitje van een cent, ware het niet dat er heel wat complicaties bij komen kijken. Wat de Pocket Edition van Final Fantasy XV eigenlijk doet, is simpelweg het hele verhaal van het origineel opnieuw vertellen, waarbij je de belangrijkste momenten beleeft. Daar waar je in het origineel dik 40+ uur aan speeltijd hebt, heb je in de Pocket Edition een tiental hoofdstukken waarin het verhaal zich ontvouwt.

En dat is ook meteen het beste element van de game. De vertaling van een grootse en complexe game naar een mobiele versie is geweldig gelukt, want de essentie is volledig behouden gebleven als het gaat om het verhaal. Er zijn natuurlijk details weggelaten om het zo to the point en gestroomlijnd mogelijk te houden, maar buiten dat mis je vrijwel niets. Zie het als een 10+ uur samenvatting die je speelt zonder al te veel extra missies of te hoeven grinden voor hogere levels voor de endgame. Gamers die het verhaal voor de eerste keer zullen ervaren, missen dus vrij weinig wat dat betreft. Ook zitten de originele stemmen gewoon in deze versie, dus qua voice-acting mis je ook niets. Behalve natuurlijk de gelaatsuitdrukkingen van de personages, want grafisch heeft het behoorlijk wat moeten inleveren.

Mobiele game op een PS4

Maar tegelijkertijd is er ook een probleem met Final Fantasy XV: Pocket Edition HD. Er zijn verschillende beperkende elementen in de gameplay. Zo is de combat simpel gehouden, zodanig dat het eigenlijk erg saai te noemen valt. We zullen niet ontkennen dat de meer dan tien uurtjes aan gameplay voornamelijk bestond uit op het vierkantje en kruisje raggen op onze controller. De combat is in de basis weliswaar hetzelfde, zo kan je vrij rondlopen en vijanden aanpakken wanneer je wilt, maar echt uitdaging hoef je in deze game niet te verwachten. De diepgang qua gameplay die het origineel kende zit echter wel in deze game, maar het voelt allemaal veel oppervlakkiger aan. Zo heb je sterke vaardigheden die extra schade aanrichten bij vijanden, maar doordat het zo simplistisch is gehouden voelt het niet veel anders aan dan je normale aanvallen, omdat je toch telkens maar op dezelfde knop aan het rammen bent.

De eentonige gameplay van het vechten wordt afgewisseld met stealth of set-pieces waarin je quick-time events hebt. Dit zijn leuke afwisselingen en vooral de stealth stukjes zijn een goede toevoeging te noemen, maar hier zit wel een maar aan. Eén van de tactische mogelijkheden van Noctis is het teleporteren naar zijn zwaard. Je kunt dus je zwaard op iets of iemand gooien en er met een druk op de knop naar toe gaan. Een zeer prominent onderdeel in het origineel en dat heeft Square Enix ook in de Pocket Edition verwerkt. Hoewel het redelijk werkt in de combat, is het gebruik ervan bij stealth missies verschrikkelijk. Je krijgt zo nu en dan de optie om te teleporteren en je ziet dan verschillende iconen waar je uit kunt kiezen. Vanuit het perspectief van Noctis dien je met een onzichtbare lijn naar het punt te mikken waar je naar toe wilt gaan. Het kan echter voorkomen dat deze iconen achter elkaar staan en dan is het onmogelijk om die achterste te kiezen en dat is irritant.

Wat is eigenlijk het nut?

Sommige van de mechanieken in deze game die perfect werken op een toestel met een touchscreen, komen niet goed uit de verf op de PS4, zoals het net genoemde voorbeeld en dat is jammer. Ook kampt de game met meerdere technische foutjes. NPC’s die vasthaken achter objecten, frame stutters, de knopinvoer verloopt niet altijd even vlekkeloos en de vrienden van Noctis willen weleens over koetjes en kalfjes praten terwijl je in combat bent. Het laatstgenoemde kan overigens lachwekkend overkomen. Een ander punt is dat de game direct is omgezet naar een console versie, met dus behoud van wat zinloze zaken. Na elk hoofdstuk dat je uitspeelt, krijg je op het scherm ‘To Be Continued’ te zien. Op mobiel was het namelijk zo dat je de hoofdstukken apart diende te kopen, dus dan is zo’n scherm logisch. Maar op een thuisconsole is dat volledig overbodig, omdat je sowieso enkel de gehele game aan kunt schaffen. Het ziet er wat gek uit.

We moeten ook bekennen dat we de prijs te hoog vinden voor deze uitvoering van Final Fantasy XV. De game kost 30 euro en dan heb je de mobiele variant, daar waar je voor 50 euro het origineel inclusief Season Pass kunt kopen. Dat is dus een wat vreemde verhouding als je het ons vraagt en bovendien is 30 euro gewoon lastig te rechtvaardigen als je een veel betere versie ook kunt spelen op hetzelfde platform. Daarbij geldt dat je voor drie tientjes enkel het verhaal krijgt en dat is het. Na het uitspelen van de game valt er eigenlijk weinig extra’s te doen en dat maakt de game wat karig. Nieuwkomers en die hard fans zullen zich vast met deze game kunnen vermaken, maar voor de rest biedt de Pocket Edition niet echt veel nieuws.

We zijn onder de indruk van de manier waarop Square Enix het verhaal in compacte vorm met aangepaste gameplay goed weet te vertellen. Toch zitten we wel met een dubbel gevoel. We hebben ons wederom vermaakt met het verhaal, maar we kunnen er niet onderuit dat de Pocket Edition wat tekort schiet op de PlayStation 4. Het is technisch niet overal even goed, de besturing voor smartphones is niet helemaal goed omgezet naar consoles en na het uitspelen heb je niet zoveel meer om te doen. Ook is het wat aan de prijzige kant, zeker gezien het origineel meer te bieden heeft en niet heel veel duurder is. Daarmee is het geen slechte game, maar of het heel nuttig is valt te betwisten. In ieder geval had de game op een smartphone of handheld een hoger cijfer gekregen, puur omdat de standaarden daar lager liggen.

• Essentie van verhaal is behouden gebleven
  • Speelduur is prima
  • Originele voice cast