Review: This is the Police 2 – Als een ontwikkelaar besluit en/of de mogelijkheid krijgt om een vervolg te maken op een game, dan is het natuurlijk zaak om het origineel te overtreffen. Zo moet onder andere de mechaniek van het vorige spel verder worden uitgewerkt en er moeten nieuwe features worden toegevoegd. Je moet de speler immers het gevoel geven dat ze echt een nieuw deel aan het spelen zijn en niet een halfbakken product dat meer op extra content voor diens voorganger lijkt. This is the Police was op zich best een aardige titel, maar het grootste minpunt was dat het spel vrij snel repetitief werd. Het lijkt dus een vrij gemakkelijke opgave om van het vervolg in ieder geval een betere game te maken.

Dit is de politie twee

Zoals je van een vervolg mag verwachten is de opzet van de game hetzelfde gebleven. Jij speelt als een politiechef die zijn agenten er op uit stuurt om diverse zaken op te lossen. Tijdens elke dienst krijg je verschillende telefoontjes waarbij mensen om hulp vragen voor verschillende omstandigheden, variërend van een verdacht pakketje op een openbare plek tot een poging tot zelfmoord. Elke zaak vraagt om een bepaald aantal ervaringspunten van de agenten die je er op af stuurt en het hangt dus van je personeel af hoeveel agenten voor een zaak nodig zijn. Eenmaal aangekomen op plaats delict moet je weer bepaalde keuzes maken om de situatie goed af te laten lopen. Zo kan je punten verdienen waar je onder andere meer personeel mee kan aantrekken of waarmee je extra wapens kunt kopen.

Niets is wat het lijkt

Het werk als politiechef lijkt op het eerste gezicht dus vrij gemakkelijk, maar het gaat alleen niet altijd zoals je verwacht. Zo kunnen sommige zaken loos alarm zijn en dan zijn er dus agenten op pad die je eventueel nodig hebt voor een andere zaak. Je hebt maar een bepaalde tijd om op een vraag om hulp te reageren en is deze voorbij, dan levert dat een straf op in de vorm van puntenaftrek aan het einde van je dienst. Tevens kun je foute beslissingen maken voor je personeel als ze hulp vragen of ze zijn niet capabel genoeg om jouw opdracht goed uit te voeren. Ook hier geldt dat dit minpunten oplevert en je dus minder kan investeren in je bureau. Het kan er ook voor zorgen dat agenten gewond raken of zelfs overlijden. Je moet dus altijd goed op je hoede zijn.

Omstebeurt

Als je begint te spelen dan geeft de game je niet direct het idee dat je met een vervolg bezig bent. De cut-scènes behouden dezelfde stijl als diens voorganger en ook de gameplay is gesneden koek als je het vorige deel gespeeld hebt. Ja, de map van de stad is wat anders, maar daar houdt het ook mee op. Op een gegeven moment wordt er echter een nieuwe feature geïntroduceerd, waardoor de game verandert in turn-based strategy. Hier moet je met een team van agenten een bepaalde omgeving betreden om criminelen te vangen en om bijvoorbeeld gijzelaars te bevrijden. Nu zijn deze gedeeltes niet heel erg uitgebreid, maar ze zijn zeker leuk om te spelen. This is the Police werd al snel repetitief, dus deze gedeeltes zorgen voor welkome variatie in de gameplay.

Langere houdbaarheidsdatum

Wat ook beter uitpakt dan in het vorige deel is dat de zaken die je tijdens je dienst krijgt meer gevarieerd zijn. Het is echter nog wel steeds zo dat je op een gegeven moment dezelfde zaken weer terug ziet komen. Op den duur zal de game dus alsnog repetitief worden, maar het duurt wel langer voordat dit nu gebeurt. Tevens zijn er wat kleine features toegevoegd waardoor het allemaal wat frisser aanvoelt en waardoor alles wat overzichtelijker wordt. Zo hebben agenten nu verschillende stats, zodat je kan zien waar ze goed in zijn en ze kunnen nu perks verdienen, die van pas komen in de turn-based gedeeltes. Dat alles samen genomen zorgt er voor dat de game als een echt vervolg aanvoelt, ondanks dat het weer eentonig kan worden. Ook voelt de game soms wat oneerlijk aan, doordat er meer zaken binnenkomen dan dat er personeel is. Het lijkt er soms gewoon op dat je punten moet verliezen.

Tegenwerken

This is the Police 2 weet over het algemeen dus beter uit te pakken dan zijn voorganger. Dit wordt nu alleen wel tegengewerkt door een onderdeel wat eigenlijk geen negatieve invloed op een spel zou mogen hebben, namelijk het verhaal. Nu hoeft een verhaal voor een game natuurlijk niet realistisch te zijn, maar het moet natuurlijk niet al te ver gezocht worden. Als een voormalige corrupte politiechef – die gezocht wordt door de FBI – wordt opgepakt in een klein plaatsje en de sheriff besluit hem niet over te dragen aan de ‘feds’, maar hem de volledige controle te geven over het bureau, dan is dat een beetje teveel van het goede. Als deze man er ook nog eens zelf voor zorgt dat hij wederom elke maand geld moet afstaan aan criminelen, terwijl hij hier eerst maanden voor gevlucht is, dan verliest een game al snel zijn geloofwaardigheid.

Overal waar te voor staat is niet goed

Het is natuurlijk uitstekend dat het verhaal in een game uit de doeken wordt gedaan door middel van cut-scènes. Je moet hier echter niet in doorslaan en dat is exact wat er in This is the Police 2 aan de hand is. Zo is de introductie veel en veel te lang, maar ook tijdens het spelen word je na elke dienst ‘lastiggevallen’ met verhalende gedeeltes, die gelukkig zijn voorzien van goede voice-acting, maar heel vaak alsnog aan de lange kant zijn. Je zult dus veelvuldig je controller neerleggen, omdat er via cut-scènes weer wat wordt gemeld. Tevens wordt het verhaal wel heel erg uitgesmeerd, want er zijn regelmatig scènes die lang voortkabbelen zonder een punt te maken. Hierdoor raakt This is the Police 2 in onbalans en dat komt de flow van de game niet ten goede.

This is the Police 2 is beter dan zijn voorganger, maar deze verbeteringen komen niet goed tot hun recht door vreemde beslissingen die zijn gemaakt door de ontwikkelaar. Er komen nu meer verschillende zaken voorbij, dus het wordt minder snel repetitief en er zijn turn-based gedeeltes toegevoegd, die - hoewel wat basic - zeker leuk zijn om te spelen. Qua gameplay is het dus aardig vertoeven. Alleen is de balans tussen de gameplay en cut-scènes heel erg ver te zoeken en dat verstoort het spel. De intro is ook veel te lang en sommige tussenfilmpjes nemen meer tijd in beslag dan het gamplay-gedeelte dat je daarvoor speelde. Tevens voelt het spel heel af en toe wat oneerlijk aan en deze minpunten samen leveren This is the Police 2 een flinke deuk op.

• Kleine toevoegingen maken het geheel wat overzichtelijker
  • Turn-based gedeeltes erg leuk
  • Goede voice-acting