Review: Marvel’s Spider-Man –Eindelijk een goede Spider-Man game‘ zo klonk het toen Insomniac Games samen met Sony de PS4 exclusive onthulde. Nu enkele jaren later na al die grandioze trailers en gameplay beelden is de game nu eindelijk bijna hier. Wij slingerden met Peter Parker als Spider-Man heel Manhattan rond en kunnen nu meteen al verklappen dat Spider-Man inderdaad een ontzettend goede game is geworden, de game waar je op hoopte. Hoe goed dan wel? Dat lees je in deze review.

Your friendly neighborhood Spider-Man

Spider-Man is eigenlijk één van de weinige Marvel-helden waar werkelijk iedereen wel bekend mee is. De superheld is onder andere bekend van de films, comics, tv-series en natuurlijk de games. Games met Spider-Man worden al geruime tijd gemaakt, zo kwam de eerste ooit uit voor de Atari 2600 in 1982. Daarna volgden er decennia lang Spider-Man games, maar ze waren lang niet allemaal even goed. De meest memorabele games speelden we op de PS2, waaronder Spider-Man: Web of Shadows en Spider-Man 2: The Game.

Niets kan echter tippen aan de Spider-Man die op het punt staat te verschijnen, want deze game is van een compleet ander kaliber. Insomniac Games, die ook verantwoordelijk is geweest voor games als Ratchet & Clank, Resistance en Sunset Overdrive, zit achter deze nieuwe game. Hun doel is vanaf het begin af aan duidelijk geweest, namelijk het maken van de beste Spider-Man game die je ooit zult spelen. Vanaf het moment dat je de game opstart wordt dat ook meteen duidelijk. Alles ziet er fantastisch uit, de game speelt ontzettend soepel en je ziet dat de ontwikkelaars een goed oog voor detail hebben gehad.

Peter Parker en de verhaallijn van de game

In het verhaal van deze Spider-Man game is Peter Parker nog relatief jong, namelijk 23 jaar oud. Op het moment dat de game begint is hij echter al zo’n acht jaar actief als Spider-Man en hij heeft in die tijd een behoorlijke historie opgebouwd met Wilson ‘Kingpin’ Fisk. Op het moment dat de game begint ben je eigenlijk bezig met het neerhalen van deze schurk. Dat houdt dus in dat Peter Parker ondanks zijn jonge leeftijd al redelijk ervaren is en eindelijk in staat is om Kingpin neer te halen.

Zoals we weten heeft het neerhalen van Kingpin door Spider-Man de misdaden in New York City nou niet echt verholpen. De game kent echter een eigen vervolg op deze arrestatie en geeft zo een draai aan het universum. Dit zou voor sommige Spider-Man aficionados wellicht tegen het zere been kunnen zijn, maar maak je geen zorgen. Het doel van Insomniac was simpelweg een goede Spider-Man game maken vanuit hun eigen perspectief, waarin ze van Marvel ook de vrijheid hebben kregen. Je zult verhaallijnen van bepaalde schurken tegenkomen die niet helemaal kloppen binnen de tijdlijn van Spider-Man, maar dat zal de gemiddelde speler waarschijnlijk niet eens opvallen.

Wat ons betreft is het Insomniac gelukt om een mooi verhaal te creëren omtrent de arrestatie van Kingpin en de opkomende Sinister Six. Het alternatieve verhaal biedt genoeg verrassingen en fans van het universum in het algemeen kunnen helemaal blij zijn, want ze krijgen hierdoor alle favorieten uit de Spider-Man wereld in één game. Door een eigen universum te creëren zijn er namelijk geen restricties voor Insomniac geweest, wat ze werkelijk alle vrijheid heeft gegeven. Je mag dus heel veel bekende personages in de game verwachten, die normaliter niet mogelijk waren geweest als er tijdlijn restricties waren voor de authenticiteit.

Upgrades en gadgets

Naast de eigen draai rond het introduceren van schurken heeft Insomniac Games ook enkele RPG-elementen toegevoegd aan de game. Zo is Spider-Man voorzien van een level-systeem dat stijgt aan de hand van verdiende XP. XP verdienen doe je uiteraard door het verhaal te spelen, maar ook door de vele zij-missies mee te pakken. XP is echter niet het enige systeem in de game, zo zijn er ook nog tokens aanwezig die je kunt spenderen.

Tokens zijn onderverdeeld in meerdere categorieën afhankelijk van de zij-missies. Zo verdien je bijvoorbeeld voor het oplossen van misdaden de ‘misdaad-tokens’ en voor het fotograferen van bezienswaardigheden weer ’trekpleister-tokens’. Deze tokens heb je vervolgens nodig om upgrades toe te passen op je gadgets en uiteraard Spider-Man zelf. Wil je bijvoorbeeld nieuwe moves unlocken? Dan kunnen de kosten ‘2x misdaad-tokens’ en/of ‘4x trekpleister-tokens’ zijn. Hierdoor is het van belang dat je de zij-missies oppakt om zo je personage te kunnen upgraden en levelen.

Zij-missies goed geïntegreerd in de game

De speler belonen met tokens die nodig zijn om Spider-Man te upgraden is wat ons betreft een slimme aanpak van de zij-missies. Het komt geregeld voor dat spelers zij-missies laten liggen, omdat ze zich op de verhaallijn willen focussen – iets waar ik mezelf redelijk vaak op betrap – of omdat deze missies gewoon niet zo boeiend zijn en meer als opvulling dienen. Door het zo te verweven in de game, heb je echter redenen genoeg om deze zij-missies nu wel op te pakken, ze zijn bovendien nog goed ook. Deze zij-missies en quests zijn verspreid door heel Manhattan en zijn behoorlijk uiteenlopend.

Zo heb je de reguliere misdaden die plaatsvinden in de stad. Dat is ook meteen de reden waar Spider-Man zo geliefd om is. Hij zorgt er namelijk voor dat het lieve vrouwtje in Central Park niet wordt overvallen, dat die knul met baseball pet niet ontvoerd wordt of dat de lokale juwelier niet wordt overvallen. Naarmate je torens van de politie hebt vrijgespeeld bovenop de daken van de vele wolkenkrabbers, krijg je van steeds meer gebieden misdaad meldingen. Deze misdaden komen als meldingen op je mini-map tevoorschijn en je bent vrij om erheen te gaan tijdens het rondslingeren.

Dan heb je nog de quests, waar je ook weer tokens mee kunt verdienen. Dit is bijvoorbeeld het vinden van rugzakken die verspreid zijn in de stad met herinneringen van Peter aan zijn high school periode. Ook heb je de misdaden die om je heen gebeuren, de Daily Bugle die je uit kiosks kunt halen, trekpleisters die je kunt fotograferen enzovoort. Dat alles doe je voor de tokens die je weer gebruikt voor upgrades, zoals omschreven. De manier waarop al deze activiteiten zijn toegepast, buiten de verhaallijn om, is uiterst vermakelijk en brengen de stad echt tot leven. Het loont ook daadwerkelijk om al deze dingen te doen en dat werkt de variatie in de hand. We zullen niet alle missies verklappen, maar er zitten een paar hele leuke bij met mooie verrassingen.

Een levendige stad in een game die heerlijk speelt

De gameplay van Marvel’s Spider-Man kent op een bepaalde manier een soort van vertrouwd gevoel, het is alsof jij als speler de echte Spider-Man bent en je dus helemaal inleeft in je rol. De interacties met je geliefden, met mensen op straat en schurken zorgen er voor dat de game behoorlijk tot leven komt. New York City ademt ook een sfeer die we nooit eerder in een game hebben gezien. Insomniac bewijst met het creëren van de open-wereld voor Spider-Man dat ze kunnen concurreren met bijvoorbeeld Rockstar Games als het gaat om levendigheid, oog voor detail en level design. Er zijn veel mensen op straat te vinden, er is veel interactie met de burgers en het swingen van gebouw naar gebouw werkt ontzettend soepel.

Wat de wereld best uniek maakt, is dat de gameplay zich niet beperkt tot straatniveau. Ook de daken, gevels, balkons, brandtrappen en dergelijke behoren tot de gameplay en daarmee is het zo indrukwekkend dat men een gedetailleerde stad heeft weten te bouwen. Zowel op de grond, aan de gevels als bovenop de gebouwen zie je dat er nauwkeurig aandacht aan is besteed. Gedurende het verhaal bezoek je ook menig gebouw van binnen, die tot onze verbazing ook erg mooi zijn vormgegeven.

Zo is er redelijk in het begin een kunstexpositie van Kingpin waar je dient te infiltreren en je merkt meteen al met wat voor kaliber game je te maken hebt, het ziet er uitstekend uit. Spider-Man staat er ook om bekend in ventilatieschachten rond te kruipen en zelfs die zijn tot in de naadjes nauwkeurig en gedetailleerd vormgegeven. Dat alles draait als een zonnetje en daarmee is de game niet alleen technisch gezien een mooie game, ook grafisch oogt alles behoorlijk.

Baasgevechten zijn fenomenaal, maar de combat kan saai worden

In Spider-Man volg je zoals al aangegeven het verhaal van Peter Parker die Kingpin achter de tralies stopt. Vervolgens ga je de strijd aan met de schurken die de stad teisteren en je ontrafelt langzaam maar zeker het verhaal van de Sinister Six. De verhaalmissies schotelen je gigantische levels voor waar je u tegen zegt en ze zitten bomvol met actie. Deze grootschalige actie wordt vaak aangestuurd op basis van quick-time events terwijl het knokken met de vijanden zelf met martial arts gebeurt via verschillende toetscombinaties.

We merkten echter wel dat de game soms iets te vaak leunt op het verslaan van de kleinere vijanden via het knokken en het gebruik van gadgets. Veel missies zijn hierop gebaseerd en alhoewel de game veel variatie biedt, kan dit na verloop van tijd een beetje gaan vervelen. Gelukkig is er die variatie en is het niet alleen maar continu knokken, maar desalniettemin ben je dat wel erg vaak aan het doen.

Ter afwisseling zitten er ook missies in de game waarbij je andere personages mag besturen en er zijn missies waarbij je de nodige mysteries moet ontrafelen. We hadden graag meer van die laatst genoemde missiestijl gezien, want dit past perfect in de game en doet een frisse wind door de reguliere gameplay waaien. Als we echter het grotere plaatje bekijken is Spider-Man relatief goed in balans qua verhaalvertelling en gameplay. Ook kunnen we stellen dat het één van de meest vermakelijke singleplayer verhalen van dit jaar is.

Wat helemaal bijzonder is aan de gameplay van Spider-Man, dat zijn de baasgevechten. Die zijn gelukkig heel gemakkelijk te omschrijven en we denken dat ‘holy shit’ de lading wel dekt. De gevechten zijn geweldig en het mag door ontwikkelaars als voorbeeld genomen worden voor menig andere game. Het is echt ontzettend vet. Het maakt niet uit welke schurk je achter slot en grendel probeert te stoppen, stuk voor stuk zijn het memorabele gevechten die de game enorm sieren. Het enige wat we op de baasgevechten aan te merken hebben, is dat deze relatief makkelijk zijn in vergelijking met de reguliere gevechten. Waar je bij het verslaan van meerdere vijanden oplettend moet ontwijken, gadgets dient te gebruiken en slim spel moet spelen, zijn de baasgevechten simpeler van aard.

Op technisch vlak een heus juweeltje

Wanneer een game veel bugs en problemen kent, dan wordt een titel daar in de review op afgerekend. Zijn het wat kleine dingetjes in een groter geheel, dan neem je dat al snel voor lief, maar hierin is Spider-Man echt een uitzondering. De wereld zit vol met interactieve objecten, Spider-Man kan alle kanten op en er zijn behoorlijk veel gameplay elementen, speelstijlen en meer, maar wat opviel is dat er eigenlijk zo goed als geen bugs te bekennen zijn. We zouden misschien iets kunnen zeggen over de AI, maar die is niet super belangrijk voor de gameplay van Spider-Man gezien het hoge tempo.

Het enige wat we wel zijn tegengekomen, is dat de ruiten van gebouwen niet het juiste gebied reflecteren. Of dit überhaupt een bug is of een slordigheidje is ons onduidelijk, maar als dat het enige is wat je kunt vinden in de game, dan mag het duidelijk zijn dat Spider-Man een technisch meesterwerk is geworden. De game speelt ook nog eens zo enorm soepel, met name het webslingeren in het bijzonder, dat we erg onder de indruk zijn. Dit is geen gemakkelijke klus geweest om goed te integreren, maar vanaf de eerste minuut zoef je door Manhattan heen alsof je nooit anders gedaan hebt. Chapeau!

Marvel's Spider-Man is fantastisch en al zou je niets voelen voor de superheld, alsnog is deze game een parel! De gameplay is diepgaand en het verhaal sleept je vanaf het begin tot eind mee op een fantastische reis vol met prachtige momenten en memorabele baasgevechten. De speelbare open-wereld is er één om te waarderen en die is zo levendig en vol met activiteiten, dat Spider-Man tot de top behoort wat betreft open-wereld games. Spider-Man is de beste game onder de Spider-Man games en qua superhelden game is dit eigenlijk ongeëvenaard. Deze game biedt vele uren speelplezier met een verhaallijn van rond de 20 uur, heel veel randactiviteiten en natuurlijk het heerlijke rondslingeren door Manhattan, wat nooit gaat vervelen. Bovendien blinkt de game uit in hoogstaand game design, een soepele framerate en graphics waar je ú tegen zegt. Hiermee bevat Spider-Man alle ingrediënten om een top game te zijn en dat is het absoluut geworden, spelen dus!

• Zij-missies goed verweven in de game
  • Open-wereld is fantastisch vormgegeven en levendig
  • Baasgevechten zijn indrukwekkend