Review: Alls-Star Fruit Racing – Er zijn verschrikkelijk veel games beschikbaar voor de PlayStation 4, maar er is één genre wat vrij dun bezaaid is, namelijk die van kart-racers. Het is zelfs zo dat er hierin eigenlijk geen toptitels te vinden zijn. Ontwikkelaars lijken het genre volledig links te laten liggen op de huidige generatie consoles, terwijl er wel degelijk een grote markt voor is. Kijk maar naar de verschillende Mario Kart-games voor de diverse Nintendo-platformen. 3DClouds is één van de weinigen die het toch gaat proberen en komt met All-Star Fruit Racing op de proppen. Is dit dan dé toptitel in het kart-racing genre die de leegte op de PlayStation 4 opvult?

Een bekende blauwdruk

All-Star Fruit Racing schotelt je exact voor wat je van een kart-racer verwacht. Je kunt rijden op verschillende parkoersen en daar zijn verschillende power-ups op te vinden, die je wapens geven om het je tegenstander(s) moeilijk te maken. De game gebruikt de standaard blauwdruk voor dit soort games, maar toch is er een originele twist aan toegevoegd. Je pikt namelijk verschillende soorten fruit op, maar je bepaalt zelf hoe je deze met elkaar mixt. Hierdoor krijg je verschillende soorten wapens en je kunt zelf bepalen welke het beste werkt voor jouw situatie. Het mixen van fruit doe je door gebruik te maken van de actieknoppen en dat werkt prima. Nu zijn de wapens zelf niet heel origineel, want ze zijn vergelijkbaar met andere titels in het genre, maar dat mag de pret niet drukken.

Opblazen

Een ander verschil met andere kart-racers is dat je niet oneindig kunt driften om boost op te bouwen. Er loopt namelijk een metertje mee als je met piepende banden door de bocht gaat en als deze in het rood komt, dan moet je zo snel mogelijk stoppen met driften, anders blaas je je motor op. Speel je op safe en zorg je er voor dat het metertje bij lange na niet in het rood komt, dan is je boost niet optimaal, maar stop je net op tijd met driften, dan krijg je een maximale snelheidsspurt. Net als het mixen van fruit is dit ook een prima toevoeging, doordat het spel nu toch iets anders speelt dan andere soortgelijke games. Je krijgt dus niet de zoveelste kloon te spelen, die volledig op safe speelt.

Vernieuwingen zijn natuurlijk leuk, maar veel kart-racers gaan in de basis al de mist in: de besturing. Gelukkig is dit met All-Star Fruit Racing niet het geval. De voertuigen laten zich prima besturen en voelen heerlijk aan. Het driften is ook zeer gemakkelijk om onder de knie te krijgen, dus je zal al snel zonder moeite alle bochten aansnijden. Ook qua content weet het spel niet teleur te stellen. Er zijn genoeg parkoersen te spelen en ook qua modi is er genoeg te beleven. De hoofdmodus is de Carrière modus en deze wordt bijgestaan door onder andere Time Attack en de mogelijkheid om online te racen.

Niet in balans

De fundering van All-Star Fruit Racing is dus goed, maar alleen de bouwstenen laten wat te wensen over. Wat het spel het meest tegenwerkt is de onbalans in moeilijkheidsgraad in de Carrière modus, de hoofdmodus van het spel. Er zijn aardig wat toernooien te spelen, maar die zijn bijna allemaal heel gemakkelijk te winnen, ook al staat aangegeven dat de moeilijkheidsgraad steeds hoger wordt. Alleen het laatste toernooi gooit het roer opeens drastisch om. Waar je eerst met twee vingers in je neus de gouden bokaal kan halen, word je nu opeens van links en rechts voorbij gereden, mede doordat je het ene na het andere projectiel naar je toe geslingerd krijgt. Dit komt weer doordat je al heel snel het ultieme wapen kunt krijgen, doordat de baan soms overspoelt is met fruit.

Het laatste toernooi in de Carrière modus laat ook een ander raar fenomeen zien. Je tegenstanders krijgen namelijk zeer regelmatig een boost waar ze niets voor hoeven te doen. Zoals eerder aangegeven kan je maximale boost behalen door te stoppen met driften net voordat je je motor opblaast. Alleen lijkt dit niet te gelden voor je tegenstanders. Je kan regelmatig volledige boost hebben en zelfs nog over een boost-icoon op het parkoers zelf rijden, en niet voorbij een tegenstander komen, terwijl je hebt gezien dat zij niet of amper hebben gedrift. Dit is echter ook het geval met eerdere toernooien, alleen valt het daar niet zoveel op, omdat deze zo gemakkelijk te winnen zijn.

ZZZzzz

Wat wel opvalt in de wedstrijden die gemakkelijk te winnen zijn, is dat deze soms heel eentonig kunnen zijn. Het kan regelmatig voorkomen dat je al snel aan kop ligt en een flinke voorsprong opbouwt. Sommige parkoersen zijn op zich aardig lang, maar vragen soms ook om vijf rondjes te rijden. Als je daarvan vierenhalve ronde alleen aan kop rijdt, dan wordt het toch wel wat slaapverwekkend. Dit komt mede doordat veel van de banen vrij ongeïnspireerd in elkaar steken. Dit wordt wat verbloemt als je je steeds bezig moet houden met je tegenstanders, maar als deze er niet zijn, dan verandert het toch wat in een dooie boel.

Het is het net niet

Hierdoor valt Time Attack ook een beetje in het water. Zoals de titel van deze modus al doet vermoeden, moet je hier alleen de strijd tegen de tijd aangaan, dus je bent alleen op de baan. Als deze banen iets interessanter waren geweest, dan had het een leuke modus geweest, want hier is de uitdaging wel constant. Ook de online modus heeft zijn makke. Je kunt namelijk alleen een losse wedstrijd spelen. Nu gaat het hier wel om een budgettitel, dus je kan hier niet de wereld van verwachten, maar toch voelt het een beetje kaal aan. Het had het spel veel goed gedaan als er iets meer mogelijkheden waren. Dit had de ongebalanceerde Carrière modus wat kunnen vergeten, maar helaas is dat niet het geval.

All-Star Fruit Racing speelt op zich prima, bevat aardig wat content en voegt zelfs wat origineels aan het genre toe. Toch is het niet de toptitel in het kart-racer genre waar PlayStation 4-gamers naar op zoek zijn. Zo zijn veel van de parkoersen vrij ongeïnspireerd vormgegeven en de moeilijkheidsgraad is volledig in onbalans. Vooral de laatstgenoemde heeft grote gevolgen, omdat dit de hoofdmodus het hardste treft. Hierdoor wordt de game soms eentonig saai en ga je veel te snel door alle toernooien heen. Time Attack komt weer niet volledig tot zijn recht door de wat saaie banen en de online modus bevat alleen de mogelijkheid om één losse race te spelen. All-Star Fruit Racing had dus veel potentie, maar weet deze niet te benutten.

• Besturing is prima
  • Voegt wat origineels toe met mixen van fruit en niet oneindig driften
  • Genoeg content