Review: New Gundam Breaker – Het leven zit vol met keuzes en het is aan jouw om er voor te zorgen dat je de goede maakt om zo een zo prettig mogelijk leven te leiden. Ontwikkelaars van games hebben ook genoeg keuzes te maken als ze starten met een nieuw deel in een bestaande reeks. Gooien ze de boel helemaal op zijn kop of bouwen ze voorzichtig verder aan de bestaande formule? Net als in het persoonlijke leven kunnen deze keuzes grote gevolgen hebben. Met New Gundam Breaker is er voor gekozen om aardig wat grote veranderingen door te voeren om zo spelers die bekend zijn met de serie iets geheel nieuws voor te schotelen. Alleen staan veranderingen niet altijd gelijk aan succes.

Nieuwkomer

In New Gundam Breaker ben je een nieuw gezicht op een school die volledig in het teken staat van het bouwen en vechten met robots, ook wel Gunpla genoemd. Het onderwijsinstituut stond altijd hoog aangeschreven, maar een groep studenten met slechte bedoelingen delen er nu de lakens uit en het is door hen op school allemaal een stuk grimmiger geworden. De sterken hebben het voor het zeggen en pakken alles van de zwakken af. Hierdoor wordt de originele bedoeling van de school naar de achtergrond geschoven. Gelukkig kom je al snel in contact met andere studenten die het zat zijn om door het nieuwe regime aan de kant gezet te worden en er worden plannen in werking gezet om van de school weer de plek te maken die het vroeger was.

Kaas

De eerste verandering die met New Gundam Breaker is doorgevoerd is dat het verhaal uit de doeken wordt gedaan in visual novel-stijl. Het is allemaal een beetje cheesy en het overkoepelende verhaal stelt weinig voor, maar het is op zich wel te doen. Je bent alleen wel meer dan de helft van de tijd bezig met het luisteren naar dialogen, terwijl de serie het juist moet hebben van zijn actie. Elk hoofdstuk eindigt in een gevecht met de bekende robots, maar je moet hier wel aardig wat geduld voor opbrengen voordat je hier bent aangekomen. Als je eenmaal bij de actiegedeeltes aankomt, wordt het er echter niet beter op, want er zijn keuzes gemaakt die de game er niet leuker op maken.

Het meeste van de tijd kom je in gevechten terecht waarin twee teams van ieder drie robots tegen elkaar strijden. Je zou dan denken dat je het andere team moet uitschakelen, maar dat is niet het geval. Je krijgt namelijk willekeurige opdrachten te doen en wie deze als eerst volbrengt, krijgt hier punten voor. Zo moet je bijvoorbeeld tien kisten openen waarmee je je Gunpla sterker kan maken of twintig AI gestuurde neutrale robots uitschakelen. Je hoeft je negen van de tien keer ook totaal niet druk te maken over je tegenstanders, omdat je met hele andere dingen bezig bent. Je moet dus regelmatig juist gevechten uit de weg gaan, doordat de opdracht die je moet vervullen helemaal niet om vechten vraagt. Dat is toch wat vreemd voor een actiegame.

Nog een keer

De manier waarop je punten scoort in gevechten is op zich al raar, maar had misschien kunnen werken als er heel veel verschillende opdrachten aanwezig waren. Helaas is dat niet het geval. Er zijn maar een handjevol opdrachten, die het gehele spel lang constant worden herhaalt. Als je de eerste vechtscene achter de rug hebt, dan weet je exact wat je de rest van het spel kunt verwachten. Er is dus totaal geen variatie en hierdoor wordt het al heel snel een eentonige boel. Dit kan tevens gezegd worden over het vechten zelf. Je arsenaal aan bewegingen is vrij beperkt en daar komt ook nog eens bij dat er vrij traag wordt gereageerd op jouw commando’s. Het actiegedeelte van New Gundam Breaker valt hiermee dus plat op z’n bek.

Het is niet bij te houden

Wat het spel ook niet verder helpt, is dat de framerate de grootste moeite heeft om de actie bij te houden. Als er veel op het scherm gebeurt, dan zakt deze aardig in. Als het hierbij was gebleven dan had je er misschien nog mee kunnen leven, maar het wordt nog erger. Het gebeurt namelijk zeer regelmatig dat het spel gewoon drie seconden stilstaat. Tel daar ook nog eens bij op dat de game niet direct reageert op je input en je hebt een game waar je simpelweg niet vrolijk van wordt. Verder is er ook nog een multiplayergedeelte waarin je met en tegen vrienden kunt spelen, maar ook hier gelden dezelfde tekortkomingen.

Het einde van het begin?

Een andere vreemde keuze is de opzet van de campagne zelf. Na ongeveer drieënhalf uur zit je al naar de eindcredits te kijken. Je kunt dan nog wel een aardig aantal sub-verhalen vrijspelen, die het overkoepelende verhaal vanuit andere personages bekijkt en die leveren je een flink aantal extra uren aan gameplay op. Waarom het verhaal in stukken is gehakt en niet gewoon als één geheel is verpakt, is ons een raadsel. Nu verandert het natuurlijk verder niets aan de game zelf, want je blijft met de gevechten constant hetzelfde doen, maar het had wel wat logischer geweest. Nu lijk je heel snel door de game heen te zijn.

Vergeet niet op te slaan

Wat wel goed uit de verf komt is dat je tijdens de gevechten onderdelen van tegenstanders af kunt rammen. Deze kun je dan weer oppakken en tijdelijk direct gebruiken of je kunt deze later aan je Gunpla toevoegen, waardoor deze onderdelen pertinent deel zullen uitmaken van je robot. Alleen is het heel erg omslachtig om deze onderdelen op te slaan. Je kunt namelijk maar vijf onderdelen meedragen en om deze later aan je Gunpla toe te voegen, moet je ze opslaan in een container die op de map aanwezig is. Je moet je dus regelmatig van de actie onttrekken om je robot te kunnen uitbouwen. Daar staat wel tegenover dat er heel veel verschillende onderdelen aanwezig zijn en de keuze om je eigen Gunpla aan te passen is echt enorm.

Er is ook een keuze gemaakt wat betreft het bouwen van je eigen robot. Het was de bedoeling om de speler nog meer vrijheid te geven en om dat te realiseren zijn er ‘Inner Frames’ toegevoegd. Dit is het skelet van een Gunpla en dat zorgt er voor dat een robot een bepaalde rol krijgt, vergelijkbaar met classes in RPG’s. Je zit hierdoor vast aan een bepaalde rol en dat is eigenlijk heel erg jammer. In voorgaande games had je wat dat betreft meer de vrije hand. Je had geen classes, dus je kon helemaal zelf bepalen welk soort rol jouw Gunpla zou innemen. Nu zit je dus vast aan één klasse. Het was de bedoeling om de speler meer keuze te geven, maar het tegenovergestelde is waar. Net als de rest van de game valt deze keuze dus ook plat op z’n bek.

Bandai Namco heeft met New Gundam Breaker gekozen om wat veranderingen door te voeren in de franchise, maar helaas komen deze veranderingen het spel niet ten goede. Het visual novel-gedeelte gaat op zich wel, maar tijdens het vechten gaat het helemaal mis. De besturing reageert traag, je hebt niet heel veel vechtbewegingen en je krijgt constant dezelfde opdrachten te doen. Tevens houdt de framerate de game niet bij en het beeld staat zelfs zeer regelmatig een paar seconden stil. Eigenlijk is het enige lichtpuntje van de game dat je verschrikkelijk veel mogelijkheden hebt om je eigen Gunpla in elkaar te zetten. Maar dat is natuurlijk bij lange na niet genoeg om de game aan te schaffen.

• Veel mogelijkheden om je Gunpla aan te passen

• Flinke framerate problemen
  • Je krijgt constant dezelfde opdrachten te doen