Review: The Crew 2 – Het is alweer ruim drie jaar geleden dat Ivory Tower met een vrij unieke racegame op de proppen kwam, The Crew. Een racegame waarin je de gehele Verenigde Staten tot je beschikking had om in te doen en laten wat je maar wilde, weliswaar op vier wielen. De ontwikkelaar is nu terug met een vervolg en die gooit het roer radicaal om. Geen undercover praktijken meer, geen politie achtervolgingen meer en ook niet langer ben je beperkt tot vier wielen. The Crew 2 is veel, veel meer dan dat. Racen, vliegen, varen… het is allemaal mogelijk en dat maakt van The Crew 2 de meest diverse racegame ooit.

Op weg naar de top

Daar waar je in het origineel nog een undercover agent was, ben je nu een nieuwkomer in de Amerikaanse racescene. Alles wat met de politie te maken heeft is overboord gegooid, want nu heb je als doel om de Live XTRM Series te winnen. Dit is een jaarlijks terugkerend evenement waaraan uitsluitend de beste racers mee mogen doen, ongeacht dit op de weg, in het water of in de lucht is. De game begint vanzelfsprekend met de eerste episode, waarin je mag laten zien wat je kan en als je hierin succesvol bent, dan opent de gehele game zich voor je. Je uiteindelijke doel? Kampioen worden van de Live XTRM Series en om dat te bereiken, zul je vier kampioenen moeten verslaan die allen een eigen specialisatie hebben.

In vergelijking met de eerste The Crew is het verhaal in The Crew 2 niet veel beter. Het is het standaard werk je naar de top verhaal en Ivory Tower heeft er ook niet al te veel moeite ingestoken. Elk begeleidend filmpje bij een nieuwe episode van de Live XTRM Series is namelijk hetzelfde en als je individuele disciplines succesvol hebt afgerond, dan krijg je wat nietszeggende tussenfilmpjes te zien. De ontwikkelaar neemt het ook niet al te serieus wat dat betreft, want als je na afloop alle tussenfilmpjes in één keer kijkt, dan krijg je een Trophy onder de noemer: “Ja, er zit ook nog een verhaal in”. Kortom, ook deze keer is het verhaal niet waarvoor je de game aanschaft, want dat is allesbehalve interessant. De insteek daarentegen is echter wel interessant, want de nieuwe weg die de ontwikkelaar inslaat zorgt voor ontzettend veel diversiteit.

Van hot naar her

De game is opgedeeld in vier categorieën en in elke categorie is er een persoon die daarbinnen de kampioen is. Het is aan jou om in elke categorie minstens 70% van de races te doen en te winnen alvorens je het kan opnemen tegen de huidige kampioen. Heb je alle vier de kampioenen verslagen? Dan komt de laatste episode van de Live XTRM Series beschikbaar en daarin neem je het op tegen alle vier de kampioenen om jezelf zo tot absolute kampioen te kronen. Dat zal best wat tijd kosten, want om in elke categorie minstens 70% van de races te winnen ben je al snel een lange tijd bezig. Dit komt doordat je in elke categorie weer sub-categorieën kunt vinden en die beschikken allemaal weer over een eigen set van races.

Zo heb je de Street Race categorie, waarin je disciplines als straatracen, dragracen, driften en hyper car races kunt vinden. In de Offroad categorie kun je rally raid, motocross en rally cross vinden. In de Pro Racing categorie vind je dan weer disciplines als powerboat, touring car, air race en alpha GP en als laatste heb je nog Freestyle en daarin tref je aerobatics, jetsprint en monster truck races. Dat levert bij elkaar een forse hoeveelheid races op en daarbij is de ene sub-categorie een stuk uitgebreider dan de ander. Zo kent de game bijvoorbeeld erg veel straatraces, maar het aantal dragraces is dan weer vrij beperkt. Desalniettemin is alles bij elkaar goed voor richting de 100 races en daar ben je wel even zoet mee.

Al deze races zijn over de gehele map verdeeld en door volgers op te bouwen aan de hand van je prestaties stijg je in level. Door in level te stijgen unlock je stap voor stap weer een nieuwe set races in verschillende disciplines en zo speel je steeds meer vrij. Het leuke van al deze races is dat je bijna elke uithoek van de Verenigde Staten bezoekt en belangrijker nog, je zult je geen moment vervelen. De game schotelt je dermate veel soorten races voor, waardoor je telkens wat anders aan het doen bent. Zo ben je het ene moment bezig met een dragrace in Miami en even later haal je de gekste capriolen uit in de woestijn van Nevada om vervolgens in een hyper car te stappen en van New York naar San Francisco te rijden.

Je vliegt van hot naar her over de map om de verschillende races af te werken en dankzij de vele disciplines zal je een lange tijd plezier aan de game beleven. Je zult gaandeweg door goed te presteren ook verschillende onderdelen verzamelen die je kan inzetten om het algemene niveau van je voertuig te upgraden. Dat is weer nodig voor latere races, want naarmate je verder komt, zullen de tegenstanders over beter materiaal beschikken. Eventueel kun je ook met in-game credits nieuwe (betere) voertuigen kopen, maar de beschikbare voertuigen zijn relatief duur en dus moet je verstandig met je credits omgaan. Het loont dus om voertuigen die je al hebt te blijven upgraden, zodat je daarmee het gros van de races kunt afwerken.

Free-roaming

Eén van de leuke aspecten aan het origineel was dat het verhaal je gaandeweg overal naartoe bracht. In The Crew 2 is het verhaal niet langer een leidend aspect, dus je kiest gewoon via de map welke races je wilt doen of je gebruikt daarvoor het overzicht in het menu. Dat zorgt er ook voor dat je van de ene locatie naar de andere hopt zonder daar daadwerkelijk naar toe te hoeven reizen. Dat de mogelijkheid er is, komt het tempo ten goede. Aan de andere kant blijft hiermee toch een stukje potentie van de grote wereld onbenut en dat is ergens best wel jammer. Zeker als je realiseert dat sommige gebieden in de Verenigde Staten zo goed als niet gebruikt worden. Zo zijn de zes hyper car races (variërend van kort tot heel erg lang) enkel in het westen, noorden en oosten gesitueerd. Het gehele zuiden laat Ivory Tower onbenut.

Sowieso tref je nauwelijks races aan in Nevada – althans, buiten Las Vegas – of Texas, terwijl dat toch mooie gebieden zijn om races in aan te bieden. Sterker nog, in de ruim 30 uur die ik gespeeld heb, ben ik nauwelijks in New Orleans of Dallas geweest. Natuurlijk kan je er naartoe rijden, vliegen en in sommige gevallen ook varen, maar dat is dan zonder enige doelstelling. Free-roaming zal niet snel gaan vervelen, maar het is zonde dat de ontwikkelaar niet ook het zuiden wat meer heeft gebruikt voor races. The Crew 2 zit boordevol met races, maar het hadden er tegelijkertijd nog veel meer kunnen zijn. De map is dermate groot dat er ontzettend veel te doen valt en het is dan jammer dat lang niet elke locatie gebruikt wordt voor een race.

Wel tref je op verschillende locaties nog ‘Skills’ aan en die kun je vergelijken met de ‘Tests’ uit het origineel, alleen nu zijn ze op veel meer disciplines afgestemd. Dit zijn kleine uitdagingen die je via het menu kunt selecteren of onderweg automatisch kan meepakken. Denk hierbij aan een bepaalde snelheid neerzetten, een bepaalde vliegroute zeer nauwkeurig volgen, zoveel mogelijk boeien overvaren en meer van dat soort extra’s. Daar waar het origineel ruim 500 tests had, is dat in The Crew 2 met de skills minder dan de helft, dus dat is een stapje terug. Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat de skills een stuk leuker zijn om te doen, omdat ook hier meer variatie in zit. Bovendien werkt het voor je level, want elke succesvol afgelegde skilltest levert nieuwe volgers op en bij momenten ook upgrades voor je voertuigen.

Met je crew

Het origineel had niet voor niets de titel ‘The Crew’ en dat sloeg op de mogelijkheid om samen met een team deel te nemen aan de races, omdat je een eigen crew kon vormen. Dat aspect was enigszins in connectie met het verhaal van de game, maar daar komt nu weinig van terug in The Crew 2. Dat is vooral te wijten aan het feit dat de gehele insteek in deze game anders is, maar dat neemt niet weg dat de mogelijkheid om in een crew te racen nog steeds bestaat. Je kunt elke race samen met een ander spelen en dat zorgt natuurlijk voor gezelligheid. Voor het verloop van de game heeft het niet een specifiek functioneel nut, behalve dat het gewoon erg leuk is om samen met iemand te racen.

In bepaalde races kan het samenspelen echter wel nuttig zijn, omdat je door goed te communiceren de AI te slim af kan zijn. Dat suggereert dat de AI erg intelligent opereert in de races, maar het tegendeel is waar. De AI is namelijk bij momenten ontzettend vervelend, omdat ze totaal geen rekening houden met jou en het andere verkeer. We hebben de AI op de meest domme manieren zien crashen en veel vervelender is nog dat ze je zo ontzettend vaak beuken dat je regelmatig van de baan vliegt, de macht over het stuur kwijtraakt en meer. Het gevolg is of een inhaalrace of opnieuw beginnen, wat afhankelijk is van de lengte van een race. Meer dan eens zijn we maar opnieuw begonnen, met flink veel frustratie tot gevolg.

De AI is in vergelijking met het origineel dus niet veel slimmer en dat kan flink op je zenuwen werken. Hetzelfde geldt voor de rubberbanding, want hoe goed je ook rijdt, de AI blijft vrijwel altijd in de buurt. Als je dan een lange rit van een kwartier of zelfs een half uur achter de rug hebt en je maakt in de laatste bocht een foutje, dan kun je het schudden. Dit terwijl je beduidend sneller en beter hebt gereden in de daarvoor verstreken minuten. De bedoeling is om de races daarmee spannend te houden, maar door de rare acties die de AI uithaalt resulteert dat regelmatig in frustrerende situaties en dat komt het speelplezier niet ten goede. Ook de physics zijn van een bedenkelijk niveau, want crashes worden zeer simplistisch en totaal absurd weergegeven.

Dat brengt ons ook bij een ander punt. Zo tref je in de ene race wel wat verkeer op de weg en in de andere race niet. Het is echter dusdanig weinig dat het net zo goed weggelaten had kunnen worden, aangezien het verkeer alleen maar stoort. Daarbij is de game ook inconsistent met het resetten van je auto. Knal je frontaal op een tegenligger, dan reset de game je. Rijd je een checkpoint indicator omver, niks aan de hand om even later weer wel gereset te worden. Schamp je een auto, dan is er niks aan de hand in 90% van de gevallen, maar soms word je ook dan weer gereset. Dat is zonder enige reden, omdat je de race na het schampen gewoon voort had kunnen zetten. Na het resetten spawn je soms heel dichtbij de rest en soms weer een heel eind bij ze vandaan, wat ook wat merkwaardig is.

Afsluitend is er nog een laatste aspect wat ontzettend vervelend is. De navigatie is in The Crew 2 ontzettend beroerd. Je zult tijdens races van checkpoint naar checkpoint rijden en de primaire indicatie die je hebt, is een blauwe lijn op de mini-map. Die is veelal vrij slecht zichtbaar en geeft ook lang niet altijd aan waar je heen moet zodra je een checkpoint gaat passeren. Pas als je er voorbij bent zie je duidelijker wat de te nemen route is. Op hoge snelheid bestaat de kans dat je daardoor een afslag mist en je verkeerd rijdt. Ook de komende checkpoints komen niet tijdig in beeld, waardoor je vrij lastig kan anticiperen op de nog te volgen route. Bij de kortere races heb je vaak op de route indicators, maar die zijn lang niet altijd even duidelijk, waardoor je erg op de mini-map aangewezen bent. Zelden zijn we zo vaak verkeerd gereden in een racegame en dat komt simpelweg door de slechte navigatie en omdat we niet continu – zeker als er op hoge snelheid gereden wordt – naar de mini-map kunnen kijken. Hopelijk voegt Ivory Tower nog een andere vorm van navigeren toe, want het huidige systeem werkt niet.

The Crew 2 is een ontzettend uitgebreide racegame waarin je veel verschillende soorten races kunt vinden. Het varen, vliegen en rijden wisselt elkaar voldoende af en je zult je geen moment vervelen. De speelwereld is nog steeds van enorme proporties en dat blijkt ook nu weer een ijzersterk element te zijn, want de game nodigt je echt uit om lekker ontspannen in rond te gaan rijden. De keerzijde is wel dat veel ruimte onbenut gelaten wordt en dat is jammer, net zoals dat de AI nog steeds van een erbarmelijk niveau is, de physics lachwekkend zijn en de navigatie heel erg beroerd kan zijn. Dat zijn punten waarop de game het origineel niet voorbij streeft en dat is zonde. Dat neemt echter niet weg dat je heel erg veel plezier aan The Crew 2 kunt beleven, dankzij de ruimte, de variatie in races en omdat er zo ontzettend veel te doen is.

• Enorme speelwereld
  • Ontzettend veel variatie in races
  • Veel verschillende voertuigen