Review: Super Bomberman R – ’s Werelds beroemdste bommenlegger is terug op een PlayStation platform na behoorlijk wat jaren van afwezigheid. De Bomberman franchise bestaat al sinds 1983 en heeft door de jaren heen veel nieuwe delen gezien, waaronder vorig jaar op de Nintendo Switch. Die game, Super Bomberman R, is nu ook uitgebracht voor de PlayStation 4 en uiteraard zijn wij wel in voor een potje virtueel bommen leggen. De gameplay is klassiek, maar nog steeds heel erg verslavend en dat zou voldoende moeten zijn voor een leuke game. Wij zochten uit of Super Bomberman R op de PlayStation 4 de moeite waard is.

Red het universum

In Super Bomberman R word je geconfronteerd met de keizer Buggler die het nodig acht om het gehele universum onder zijn controle te krijgen. Om dat te realiseren heeft hij vijf ‘Lafhartige Bombers’ gevonden die elk een planeet toegewezen hebben gekregen om daar namens Buggler met de scepter te zwaaien. De Bomberman Brothers hadden een vredig leventje, maar al snel zijn hun diensten nodig om het slechte plan van Buggler een halt toe te roepen. De broers (en zusjes) zijn echter allesbehalve doorgewinterde bommenleggers en geven meer de voorkeur aan ontspannen en vooral niets doen. Gelukkig weet de oudste broer, White, het clubje enigszins in het gareel te brengen om de plannen van Buggler te dwarsbomen.

Het doel is om alle planeten in het universum te bevrijden van de Lafhartige Bombers om zo uiteindelijk Buggler te confronteren en te verslaan. Om dat te realiseren zal je op elke planeet een aantal levels moeten voltooien, waarna je tegenover één van de Lafhartige Bombers komt te staan en als je die verslaat, kan je naar de volgende planeet toe. Dit riedeltje herhaalt zich telkens tot je het einde van de game bereikt en dat is in ongeveer vier uur te doen. Daarmee is de singleplayer niet bijzonder uitgebreid, maar gelukkig heeft het genoeg te bieden qua variatie en opdrachten. Ook is het leuk om de levels met andere personages te doorlopen, want daarover heeft de game ruim de beschikking.

Bommen leggen

De gameplay van Bomberman is weinig veranderd in de afgelopen jaren en in dat opzicht hoef je ook geen innovatie te verwachten in Super Bomberman R. Helemaal niet erg, want de typische gameplay is voldoende om je lang mee te kunnen vermaken. Leg bommen, blaas obstakels op, verzamel power-ups en schakel elke vijand uit. Het concept is al jaren hetzelfde, maar om wat variatie toe te voegen zul je diverse vijanden in de levels treffen en verschillende daarvan hebben ook specifieke skills. Zo is een kikker lastig te volgen, want die springt over de blokken heen, daar waar een slijmerig beest zich weer in tweeën kan splitsen als die geraakt wordt. Ook heb je nog de wat snellere vijanden, wandelende bommen, drilboren en nog veel meer.

De uitdaging zal per planeet ook telkens wat toenemen, mede omdat je verschillende opdrachten voorgeschoteld krijgt. Het gros van de levels bestaat uit vijanden uitschakelen, maar ook kan het zijn dat je burgers moet begeleiden naar het eindpunt. Verder zul je zo nu en dan een bepaalde tijd moeten zien te overleven daar waar vijanden oneindig blijven spawnen. Ook zijn er levels waarin je een x-aantal sleutels moet vinden om het eindportaal te kunnen openen. Of wat te denken van schakelaars waar je overheen moet lopen om het portaal te activeren. Dit zorgt voor enige afwisseling in de verder traditionele gameplay.

In ieder level geldt dat je het vooraf bepaalde doel moet voltooien wil je naar het eindportaal kunnen gaan om zo te ontsnappen dan wel het level af te ronden. Op elke planeet is het eerste level erg klein en het laatste level erg groot met meerdere elementen. Denk aan gladde stukken op de ijsplaneet, bewegende plateaus op de afvalplaneet en zo zijn er nog meer hindernissen in de levels, gekoppeld aan de planeet waar je je op bevindt. Dat maakt de levels erg gevarieerd en telkens ben je weer benieuwd naar wat komen gaat. Hierdoor is de singleplayer campagne leuk om te spelen en ook de eindbaas confrontaties zijn wel aardig.

Onoverzichtelijk

Telkens als je een serie levels op een planeet hebt afgewerkt, dien je in twee afsluitende levels de Lafhartige Bomber te verslaan. In het eerste level is dat op een traditionele Bomberman manier. Dus gewoon een raster waar je overheen beweegt in de hoop de vijand in te sluiten. Dat eenmaal gelukt en de vijand gebombardeerd? Dan volgt het slotstuk en dat is een gevecht in een veelal wat ruimere omgeving waarbij je op zoek moet gaan naar de zwakke plekken om de definitieve eindbaas te verslaan. Doordat deze levels ruimer van opzet zijn, heb je meer bewegingsruimte, maar dat komt de gameplay niet altijd ten goede.

De normale vijanden bewegen in de reguliere levels altijd volgens een raster, ongeacht ze wandelen of springen. De eindbazen hebben in sommige slotlevels echter alle bewegingsvrijheid en het is daardoor bij momenten lastig in te schatten hoe dicht je zo’n baas kan benaderen. Ook hebben ze lang niet allemaal even goed te volgen patronen, omdat het willekeurig lijkt te zijn en dat kan voor best wat frustratie zorgen, omdat je geregeld het loodje legt. Dit puur omdat je een baas te dicht nadert of een inkomende aanval niet kan voorspellen, met als gevolg dat je maar gewoon bommen blijft leggen tot het een keer lukt.

De eindbazen zijn op zichzelf best geinig, maar wijken toch iets teveel af van de traditionele Bomberman gameplay en dat kan wat vervelend zijn. Tel daarbij op dat het soms zo schermvullend is, dat je het overzicht compleet kwijtraakt. Datzelfde geldt ook voor levels die uit meerdere lagen bestaan. Hier is het soms lastig om in te schatten op welke verdieping je staat en vervelender is nog bij de hele grote levels, dat de camera te langzaam meebeweegt en je dus niet altijd even goed potentieel gevaar aan ziet komen. Dit kan onbedoeld voor je dood zorgen en dat is vrij vervelend. Met name als het buiten jouw schuld ligt, omdat de camera te traag meebeweegt of omdat de levels qua design gewoon onoverzichtelijk zijn.

Samen met je vrienden

Buiten de campagne om kan je Bomberman uiteraard ook met je vrienden spelen. Je kunt dit op de bank doen tegen of met elkaar en eventuele lege plekken worden ingevuld door computergestuurde personages. Het is echter ook mogelijk om online te spelen en dat kan op de traditionele manier, alsook via de Grand Prix modus. In deze modus kun je spelen om kristallen te verzamelen, met een team tegen anderen spelen en meer. Alles bij elkaar genomen biedt Super Bomberman R genoeg multiplayer functionaliteiten om je langdurig mee te kunnen vermaken. Daar komt echter wel een probleem om de hoek kijken en dat is dat het online een beetje stil is.

Online hebben we weinig echt volle potjes tegen anderen kunnen spelen, want op veel momenten is het erg dunbevolkt. Het valt te hopen dat de populatie op termijn wat gaat toenemen, want een game als dit moet het juist van een multiplayer hebben. Verder hopen we ook dat Konami nog wat gaat doen aan het credits systeem, want dat werkt nu een beetje vreemd. Als je een reeks levels in de campagne hebt afgewerkt, ontvang je credits. Die kan je gebruiken om nieuwe personages en maps te kopen, maar als je levens tijdens het spelen in de campagne op zijn, dan heb je diezelfde verdiende credits nodig om een nieuwe set levens te kopen. Je levens kunnen snel slinken en dus automatisch ook je hoeveelheid credits, met als gevolg dat je geen nieuwe personages, maps of items kan kopen.

Zijn al je credits op? Dan kan je de game echter toch door blijven spelen, want dan hoef je opeens geen credits meer te spenderen aan nieuwe levens. Je hebt dan immers geen credits meer om uit te geven. Dit blokkeerde in de Nintendo Switch versie de singleplayer voortgang, maar dat heeft Konami dus in deze PS4-uitgave aangepast. De oplossing is echter halfbakken, want hoe het nu werkt slaat nergens op. Want waarom moet je in eerste instantie credits spenderen voor nieuwe levens en later – als alles op is – maakt het ineens niet meer uit? Extra credits verdienen kan in de multiplayer, maar daarmee wordt het verzamelen een erg lange grind wil je alles kunnen unlocken.

Super Bomberman R is een vermakelijke Bomberman game die zowel in de single- als multiplayer leuk is. Met name de multiplayer biedt veel opties, waardoor je genoeg uren plezier kan beleven met vrienden. Uiteraard met mensen naast je op de bank, maar ook online kan je veel lol hebben. Wel hopen we dat de populatie toeneemt, want het is ons ietsje te stil online. Ook mag het systeem rond de credits aangepakt worden, want de huidige opzet slaat nergens op. Verder is de camera bij momenten wat traag en de levels kunnen onoverzichtelijk zijn, wat een beetje vervelend is. Met dat alles samen is Super Bomberman R verre van perfect en er kan zeker nog het één en ander aangepakt worden, maar in de kern is het wel een erg vermakelijke titel. Met name in de multiplayer.

• Gevarieerde levels
  • Diverse personages
  • Bij momenten erg uitdagend