Review: The Awesome Adventures of Captain Spirit – Life is Strange was een uitstekende episodische game en Dontnod is de franchise samen met Square Enix flink aan het uitbouwen. Ze werken al geruime tijd aan een opvolger en om spelers zoet te houden, verscheen in het najaar van 2017 de proloog Before the Storm, waarin we een jonge Chloe leerden kennen. Life is Strange 2 zal later dit jaar verschijnen en in aanloop daar naartoe brengt Square Enix vandaag The Awesome Adventures of Captain Spirit uit, een gratis ‘game’ ofwel episode die een beetje een aanzet moet geven op de nieuwe Life is Strange.

De illusie van een superheld

In The Awesome Adventures of Captain Spirit nemen we de rol aan van Chris. Een jochie van een jaar of tien dat een ontzettend grote fantasie heeft. Zijn moeder was erg getalenteerd in tekenen en hij heeft een voorliefde voor superhelden. Volgens zijn moeder is hij ook zelf een echte superheld en dat samen met een wilde fantasie zorgt natuurlijk voor de grootste dromen. De game begint met Chris op zijn kamertje, die een eigen superheld aan het tekenen is, hierin krijg je gelijk al keuzes in hoe je deze superheld wilt aankleden en dat is niet zonder reden.

Even later speel je met Chris en zijn speelgoed om nadien geroepen te worden door z’n pa. Het ontbijt is klaar en tevens maak je kennis met zijn vader, een ietwat aparte man die zowel veel liefde voor zijn zoon heeft en tegelijkertijd erg egoïstisch is en dat zorgt bij momenten voor wat spanning. Hoe zich dat ontwikkelt laten we verder in het midden, maar de relatie tussen de twee is erg interessant. Mede door hetgeen zich in het verleden heeft afgespeeld en dat alles komt samen in een mooie climax, die uitmondt in een aardige cliffhanger.

Meer vrijheid

Daar waar je in de vorige games in de franchise een relatief lineair pad volgde, is The Awesome Adventures of Captain Spirit net iets anders van opzet. Je krijgt namelijk de vrijheid om te doen en laten wat je wilt in en rond het huis tussen de vaste verhaalmomenten door. Deze verhaalmomenten kan je echter min of meer zelf triggeren en dat geeft je beduidend meer vrijheid. Dat is niet zonder reden, want Dontnod wil spelers met deze game expres veel vrijheid geven om alles te ontdekken en doen. Dat heeft ook weer invloed op de uitkomst van bepaalde situaties en die zouden direct invloed moeten hebben op Life is Strange 2. Je kunt de game meerdere malen spelen om tot een enigszins bevredigend resultaat te komen, zodat je op dat punt straks verder kunt.

De vaste verhaalmomenten schetsen enigszins een beeld van hoe het leven er bij Chris thuis aan toegaat en wat er is gebeurd. Alsnog is het bij momenten wat vaag, dus voor antwoorden zullen we Life is Strange 2 moeten afwachten. Desalniettemin is het een leuke aanzet en door de hoge replaywaarde kun je er rustig twee uur of meer mee aan de slag. Niet gek voor een game die geheel gratis wordt aangeboden. De game geeft wat hints over waar Life is Strange 2 over zou kunnen gaan, maar heel eerlijk: het is ons allemaal ietsje te vaag. De cliffhanger aan het einde legt op een bepaalde manier een link, maar hoe dat zich zal ontwikkelen is voor nu natuurlijk nog de vraag.

Allerlei klusjes

De eerder genoemde replaywaarde zit hem in twee dingen. Allereerst kun je dialogen op verschillende manieren voeren, wat van invloed kan zijn op Life is Strange 2. Aan de andere kant zijn er nog allerlei zij-missies die je kan doen en die zijn best wel leuk. In het begin ontwerpt Chris zijn eigen superheld, wat in feite een pak voor hemzelf is. Tijdens het spelen is één van de opdrachten om de onderdelen van het pak te verzamelen, zodat je je naar je getekende evenbeeld kan kleden. Ook moet je oefenen met richten en dus ga je sneeuwballen op blikjes bier gooien. Verder is er ergens een schat verborgen en die moet je gaan zoeken met behulp van twee gevonden schatkaarten en zo zijn er nog wat meer zij-missies.

Al die zij-missies zijn optioneel, maar als je ze wilt voltooien zul je een stuk meer van de game te zien krijgen. Volg je puur het vooropgezette plan van de game, dan kan je ook in een klein uurtje klaar zijn, het is dus maar net of je er zin in hebt. Voor die zij-missies geldt overigens wel dat sommige dingen erg lastig te vinden zijn of dat je bepaalde dingen moet doen voordat een vervolgactie getriggerd wordt. We betrapten onszelf erop dat we op een gegeven moment alles maar aan het aanklikken waren in de hoop dat we iets zouden vinden, waardoor de gameplay een beetje vervalt in trial & error. Dit vanwege het gebrek aan sturing en dat een in principe logische vervolgstap niet altijd tot resultaat leidt.

Verder moeten we ook opmerken dat het einde van de game ingeleid wordt met een bepaalde dialoog, maar hoe je die ook voert, het loopt vrijwel altijd hetzelfde af. Dat is bij het ene gesprek aansluitend en kloppend, bij het andere gesprek zijn de reacties juist niet aansluitend en dat zorgt er een beetje voor dat je het gevoel krijgt dat het weinig uitmaakt voor de conclusie en dat is jammer. Met name omdat we hierdoor het idee krijgen dat je sowieso naar een bepaalde conclusie gestuurd wordt, omdat die nodig is voor Life is Strange 2.

The Awesome Adventures of Captain Spirit is een gratis game en omwille van die reden zou je deze titel gewoon al moeten binnenhalen. Chris is een leuk personage en er is best veel te doen in en rond het huis. De zij-missies zijn leuk, maar soms iets te ingewikkeld om te triggeren. Desalniettemin biedt de game best veel replaywaarde om te zien hoe bepaalde situaties zich ontwikkelen. Jammer is wel dat er altijd op een bepaalde slotconclusie aangestuurd wordt, waardoor je na afloop niet direct het idee krijgt dat je keuzes veel impact hadden. Iets wat eigenlijk de kern van Life is Strange is. Dat neemt niet weg dat The Awesome Adventures of Captain Spirit ons erg nieuwsgierig heeft gemaakt naar Life is Strange 2 en dat kunnen we eind september ervaren wanneer de eerste episode verschijnt.

• Gratis beschikbaar
  • Chris is een leuk personage
  • Replay waarde