Review: Everspace – Vorig jaar werd de indie roguelike space shooter Everspace uitgebracht na een succesvolle Kickstarter campagne. Ontwikkelaar ROCKFISH Games leverde uiteindelijk een mooie eerste game af die veel positieve reviews kreeg. De game wordt vaak omschreven als een mix van elementen uit games als FTL: Faster Than Light, Elite Dangerous en No Man’s Sky. Goed nieuws voor sci-fi liefhebbers met andere woorden dus. Wij zijn voor jullie aan de slag gegaan met Everspace en hieronder lees je hoe ons dat is bevallen.

Roguelike Space Shooter?

Wanneer je Everspace voor de eerste keer opstart, valt op dat het menu er simpel uitziet. Je kunt een nieuwe ‘run’ starten óf hardcore modus selecteren. Uiteraard kan je daarnaast een aantal opties veranderen die te maken hebben met de besturing. Tijdens je eerste nieuwe run wordt het verhaal door middel van korte cut-scènes gepresenteerd in de vorm van flashbacks. Naarmate je verder komt in de game, wordt steeds meer duidelijk over wie je bent en waarom je in deze positie terecht bent gekomen. Het verhaal stelt niet veel voor, maar het geeft je wel een aannemelijke reden over je blijkbare onsterfelijkheid.

In de hangar moet je voor de aanvang van een run een aantal keuzes maken. Welk schip ga je gebruiken en hoe rust je dat schip uit? Aanvankelijk heb je hier natuurlijk niets te kiezen, omdat je eerst credits moet verdienen door het uitvoeren van runs. Een run begint bij sector 1 die bestaat uit een aantal jump-coördinaten met aan het einde van de sector een jumpgate die naar een volgende sector leidt. De vergelijking met FTL: Faster Than Light is hier een terechte, de gelijkenissen zijn namelijk niet te missen.

Na iedere jump is het maar de vraag wat je te wachten staat, want de bestemming na een jump wordt volledig procedureel gegenereerd. Soms is er niet veel te doen, andere keren zit het vol met Okkar-fighters die je een kopje kleiner willen maken wanneer ze je zien. Of misschien heb je een keer geluk en kom je een handelsschip tegen waar je tegen kosten je beschadigde schip kunt laten repareren. Iedere jump verbruikt brandstof, dus je zult na een paar jumps op zoek moeten gaan naar brandstof om verder te kunnen komen. Dat is een tof idee, want het verplicht je om rond te kijken en om op onderzoek uit te gaan. Dat onderzoeken blijkt nodig te zijn als je langer wilt overleven tijdens je reis.

Nanobots zorgen er bijvoorbeeld voor dat je tijdens je run de schade aan je schip of aan bepaalde onderdelen kan repareren. Ook kun je onderweg grondstoffen vinden of minen om zo bijvoorbeeld nieuwe raketten te maken – noodzakelijk omdat je vaak zonder munitie komt te zitten na een gevecht. Het meest interessante item dat je kan vinden is waarschijnlijk een blauwdruk die het mogelijk maakt om items permanent te craften tijdens je runs. Mocht je tijdens een run vernietigd worden – en vroeg of laat gaat dat gebeuren – dan ben je alles kwijt met uitzondering van mogelijk gevonden blauwdrukken en verdiende credits. Je wordt na een run verplicht om alle credits te gebruiken, dus je zult hierover even moeten nadenken hoe je deze gaat besteden.

Perks zijn belangrijk

De beste manier om je geld op te maken is om te investeren in perks. Perks zijn onderverdeeld in pilot perks en ship perks. De pilot perks zijn het belangrijkste, omdat deze gedurende de hele game van belang zijn. Je kunt hier bijvoorbeeld de ‘sector scanner’ perk upgraden, zodat je voor iedere jump een bestemming kan evalueren waarmee je kans op overleven tijdens een volgende run weer een klein beetje toeneemt. Een ander voorbeeld van een pilot perk is de efficiëntie waarmee nanobots hun reparaties uit kunnen voeren. Hoe hoger de perk, hoe minder nanobots nodig zijn om je schip te repareren.

De ship perks zijn noodzakelijk, maar – zoals je al begrijpt – gebonden aan het schip dat je selecteert voor een bepaalde run. Denk bijvoorbeeld aan het vergroten van het aantal hitpoints van je schip. Heb je enorm veel credits vergaard tijdens een succesvolle run, dan kun je eventueel zelfs een geheel nieuw schip vrijspelen. Enfin, de flow van de game blijft de hele tijd ditzelfde patroon volgen. Je kiest een schip, start een run en verdient credits voordat je opgeblazen wordt die je vervolgens moet spenderen. In totaal zijn er 7 sectoren inclusief de nodige baasgevechten. Het verhaal wordt overigens meestal verder uitgebreid wanneer je voor het eerst in een nieuwe sector komt of wanneer je met een eindbaas te maken krijgt.

Heb je zin in een flinke uitdaging? Dan kies je voor de hardcore modus. Hierin worden je pilot perks vooraf bepaald zonder dat je daar invloed op hebt en de ship perks kun je na iedere sector aanpassen. Tevens moet je voor iedere sector begint een extra handicap kiezen die gedurende de gehele sector actief blijft. Het is een leuk alternatief voor de fanatieke speler. Wat trouwens het meest onderscheidende aspect van deze game is, is zonder twijfel de visuele kwaliteit. Je kan kiezen uit first- of third person en de omgevingen zien er zonder uitzondering geweldig uit. De planeten, de asteroïden, de nevels, de schepen, de actie – het is een waar genot om in dit universum te vertoeven.

Niet perfect

Naarmate je meer speelt, zie je vaker dezelfde omgevingen terugkomen met kleine variaties. Toch variëren de scenario’s waarin je verzeild raakt genoeg, zodat het niet snel saai wordt. Door de procedurele generatie kan het echter wel voorkomen dat je in oneerlijke situaties terechtkomt na een jump en dat voelt bij momenten wat goedkoop aan. De audio en soundtrack zijn prima, alhoewel de explosies ietwat blikkerig kunnen klinken, zeker wanneer je met een koptelefoon op speelt. Wat ook een beetje een gemis is, is dat deze versie geen VR-ondersteuning biedt daar waar de pc-versie dat wel biedt. De ontwikkelaar heeft nog geen uitspraken gedaan of dit in de toekomst misschien alsnog gaat komen.

Conclusie

Everspace is een hele leuke en verslavende roguelike titel die zoals verwacht sterk doet denken aan een combinatie van Elite: Dangerous, FTL en No Man's Sky. Het is knap dat een kleine studio als ROCKFISH Games zulke sterke graphics tevoorschijn kan toveren zonder monsterbudgetten te spenderen. De game blijft gevarieerd doordat de scenario's in combinatie met de omgevingen steeds genoeg blijven afwijken. Jammer genoeg zorgt de procedurele generatie er soms ook voor dat je wordt gelanceerd naar een oneerlijke situatie zonder dat je daar iets aan kan doen, maar dat is natuurlijk inherent aan het type game. Als je daar mee kan leven, dan is Everspace een erg toffe game en liefhebbers van sci-fi titels gaan zich hier heel, heel lang mee vermaken.

Pluspunten

  • Heel veel speelplezier
  • Audiovisueel sterk
  • Spannend om te spelen
  • Genoeg variatie
  • Hele toffe sci-fi setting

Minpunten

  • Soms iets té grindy
  • Prijzen van perks en schepen zijn soms iets te hoog
  • Soms oneerlijke situaties waarin je terechtkomt

8.0