Review: World of Warriors – Een aantal jaar geleden verscheen de game World of Warriors voor mobiele platformen. Op de E3 in 2016 kregen we voor het eerst te maken met de console versie en nu bijna twee jaar later is de game eindelijk verkrijgbaar. De game heeft dus een lange ontwikkeling achter de rug, zeker als je je realiseert dat de basis al was gelegd voor de mobiele platformen. De reden dat het zo lang heeft geduurd? Geen flauw idee, maar de game is nu te spelen op de PlayStation 4 en wij doken uiteraard eventjes in dit avontuur.

Knokken met vervlogen krijgers

World of Warriors speelt zich af in een alternatieve wereld waarin verschillende legers het tegen elkaar opnemen. Althans, de beste krijgers worden vooruit geschoven om tegen elkaar te strijden in verschillende arena’s en dat zorgt voor chaotische gameplay. Voordat we echter in de harde gevechten duiken, eerst even wat meer over de opzet van de game. Bij aanvang word je gelukkig niet in het diepe gegooid, want na het unlocken van een krijger zul je eerst een training moeten ondergaan. Deze training dient als een tutorial om de verschillende gameplay elementen onder de knie te krijgen en na een paar minuten weet je hoe het werkt.

Dit kan je doen in een centrale stad waar je op ieder gewenst moment naar terug kan keren. Door veel te vechten in de verschillende gebieden buiten de stad, speel je items en ‘Honor Stones’ vrij en het loont nadien om terug te keren naar het centrale punt. Enerzijds omdat je met Honor Stones nieuwe krijgers vrij kunt spelen en anderzijds omdat je met de verzamelde items talismannen kan craften. Het craften gaat erg gemakkelijk, want je dient gewoon genoeg van ieder item te hebben en na je keuze gemaakt te hebben, komt de gewenste talisman er vanzelf uit. Die kan je vervolgens toewijzen aan een krijger die dan een bepaald voordeel heeft in de strijd. Denk hierbij aan wat meer aanvalsschade, een betere verdediging en meer.

Ook kan je potions craften waarmee je je health kunt aanvullen, je stamina, mana en meer, allerlei zaken die later in de game best wel van belang zijn, want bij momenten kunnen gevechten enige uitdaging met zich meebrengen. Het is allemaal niet al te bijzonder, aangezien het proces zich regelmatig herhaalt en je hierin weinig originaliteit zult terugvinden. Maar het belangrijkste is dat het werkt en dat bepaalde upgrades wel degelijk enig effect in de gameplay hebben. Een ander aspect dat in de gameplay een belangrijke rol speelt, is dat de game gebruikmaakt van vier elementen die voor elke krijger weer een ander effect opleveren.

Meer dan button bashen…?

Elke krijger is van een bepaald element en als je goed te werk gaat, dan kan je je elementaire kracht inzetten. Als je krijger als element vuur heeft, dan werkt dat in je aanvallen een stuk effectiever richting aarde dan water. Het is dus handig om goed op te letten wanneer je deze elementaire kracht inzet. Dit is een aanvulling op de gewone gameplay die vooral bestaat uit aanvallen, verdedigen, items verzamelen en weer een nieuwe aanval goed plaatsen zonder dat je zelf schade oploopt. Het is een soort kat en muis spelletje, want de ene krijger verdedigt zich beter dan de ander daar waar weer een ander heel erg snel is. Onder de 40 verschillende krijgers vind je namelijk variatie. Zo is de één erg snel maar minder krachtig, de ander wat traag maar juist erg krachtig, enzovoort.

De gameplay is tot zover niet al te bijzonder, maar een leuke twist is dat je tijdens de gevechten orbs kan verzamelen. Als jij geraakt wordt, dan vallen er orbs uit je personage en als je er drie bij elkaar verzamelt, dan kan je een erg krachtige aanval inzetten die met een beetje geluk meerdere vijanden raakt. Dit kan je alleen inzetten als je genoeg orbs hebt en daarvoor moet je geraakt worden, dus moedwillig op zoek gaan naar inkomende aanvallen wordt niet gestimuleerd. Het is een mooi middel om terug in een gevecht te komen op het moment dat je het lastig hebt en dat maakt de gameplay net een slagje meer diepgaand.

Toch kunnen we er niet omheen dat het uiteindelijk vooral neerkomt op button bashen. De game kent wat diepgang, maar het is niet diepgaand genoeg om spelers qua aandacht echt gefocust te houden. Want waarom ingewikkeld doen als knoppen rammen negen van de tien keer ook gewoon werkt? Daarmee ontstaat wel een ander klein issue en dat is dat je af en toe een eindbaas treft die ineens een andere strategie vereist. Daar werkt button bashen niet zo goed tegen en dan wordt het toch een wat ander verhaal wil je het gevecht tot een goed einde brengen. Het loont dus wel degelijk om vooraf gevarieerd te spelen met de middelen die je hebt, jammer is dat de game je er niet altijd toe motiveert.

Met z’n allen knokken

World of Warriors beschikt over een singleplayer waarin je in verschillende gebieden diverse gevechten afwerkt om uiteindelijk de eindbaas te verslaan. Lukt dat? Dan kan je jezelf kampioen van Wildlands noemen en dat is uiteraard het ultieme doel. De game beschikt echter ook over een lokale coöp en een multiplayer. De lokale coöp is wat ons betreft het leukste, omdat het voor net wat meer vermaak zorgt en het verbloemt het repetitieve karakter van de game enigszins, omdat je meer met elkaar dan de herhalende gameplay bezig bent. De online multiplayer spreekt verder voor zich, want daarin kan je het tegen anderen wereldwijd opnemen.

World of Warriors heeft dus alles wat een degelijke brawler zou moeten hebben, maar daar is ook gelijk alles mee gezegd. Het is nergens echt heel bijzonder en sterker nog, de prijs van de game op de PlayStation 4 is vrij hoog met €29,99. Voornamelijk omdat het aantal arena’s waarin je kan vechten niet al te veel is en de gameplay te weinig variatie biedt. Hierdoor vervalt het al snel in een nogal repetitieve brawler zonder al te veel memorabele momenten. Ook de camera werkt niet lekker, want die focust zich op de meeste actie, ongeacht of je er op dat moment deel van uitmaakt waardoor je soms tegen de kaders van je TV aanschuurt met daarbij minder overzicht. Onhandig en bij momenten wat irritant.

World of Warriors is zeker geen slechte game, maar het is ook nergens echt heel bijzonder. De gevechten zijn best vermakelijk, zeker in coöp, maar worden vrij snel repetitief door het relatief lage aantal arena's en de herhalende doelstellingen. De vele krijgers die je kan vrijspelen is dan weer positief te noemen, maar daarvoor moet je wel heel veel vechten en dat heb je na een uur eigenlijk ook wel gezien. Het prijskaartje voor de game is eigenlijk ook te hoog, omdat het van oorsprong een free-to-play titel is. De micro-transacties zijn nu echter wel verdwenen en de coöp is een leuke toevoeging, maar de gameplay is niet interessant en toereikend genoeg om de game langdurig interessant te houden. Leuk voor tussendoor, maar veel meer dan dat kunnen we er niet van maken.

• Veel krijgers
  • In coöp vermakelijk
  • Speelt lekker weg