Review: Far Cry 5 – Hope County, een prachtig gebied gelegen in de staat Montana in de Verenigde Staten, is niet langer de omgeving waar je terecht kunt voor je rust, ontspanning en mooie tours om de natuur te verkennen. Joseph Seed heeft zijn waarheid gevonden en steeds meer mensen sluiten zich aan bij zijn sekte, Project at Eden’s Gate. De sekte is agressief en groeit snel, daar moet dus wat aan gedaan worden. Als nieuwe agent in het gebied doe je wat je wordt opgedragen maar al snel loopt dat helemaal in het honderd. De sekte is gevaarlijker dan ooit, je collega’s zijn gevangen genomen en het is aan jou om de rust te herstellen.

Joseph Seed en zijn aanhangers

Joseph Seed ziet het als zijn missie om elke inwoner van Hope County aan zijn sekte te verbinden in verband met de naderende apocalyps. Mensen kunnen dat vrijwillig doen, maar als ze niet overstag gaan dan worden er grovere maatregelen toegepast. Een angstaanjagende zaak, met name omdat Joseph Seed er heilig van overtuigd is dat hij de uitverkorene is en dat mensen hem juist dankbaar moeten zijn. Zelfs als zijn organisatie stukje bij beetje afbrokkelt, is hij alsnog vergevingsgezind en dat maakt hem tot een levensgevaarlijke persoon. Met name omdat hij er zijn hand niet voor omdraait om mensen rondom je te laten martelen en je onder druk te zetten via hallucinerende middelen, wat voor bizarre situaties kan zorgen.

Nu is Joseph Seed vooral de verkondiger van het woord, de vuile klusjes laat hij opknappen door John Seed, Jacob Seed en Faith Seed. Ieder personage is verantwoordelijk voor ongeveer één derde van Hope County en het is aan jou om ze één voor één te verslaan alvorens je bij Joseph uitkomt. In ieder gebied zwaaien zij de scepter en het zijn voornamelijk de onderdanen van elke individu die je het vuur constant aan de schenen leggen. Tijdens het spelen zul je echter meerdere malen met elk van de drie geconfronteerd worden, maar door het rare geloof van deze sekte zul je er geregeld zonder kleerscheuren vanaf komen. Gelukkig maar, anders had je na een uurtje al het loodje gelegd, want deze vijanden zijn gevaarlijker dan ooit.

Bouw de meter op

Om elk van de drie personages uit te schakelen, is het zaak om een meter op te bouwen die het aantal verzetsstrijders weerspiegelt. Hoe meer missies jij voltooid in het gebied, hoe verder de meter op zal lopen. Hoofdmissies zijn hierin erg belangrijk, maar ook zij-missies tellen mee en de randactiviteiten die je overal in de wereld aantreft. Dat kan het bevrijden van gegijzelden zijn, sekte eigendommen vernietigen, voorraadvoertuigen beroven en meer. Beetje bij beetje wordt de meter opgebouwd en op één en twee derde volgt er dan een confrontatie met de leider van het gebied in kwestie. Eenmaal de meter vol? Dan is het zaak om één van de drie leiders aan te pakken en dat concept herhaalt zich vervolgens nog twee keer om zo uiteindelijk Joseph Seed te kunnen confronteren.

Het is min of meer een vast concept voor Far Cry games tegenwoordig. Onderaan de ladder beginnen om zo stapsgewijs de organisatie verder kapot te maken. De baas confronteren en door. Dat voelt in vergelijking met vorige delen en andere titels van Ubisoft erg herkenbaar aan, maar door het verhaal, de vele missies en de omgeving zul je hier weinig moeite mee hebben. De belangrijke personages zijn erg interessant en worden op een fantastische manier gepresenteerd, waardoor je juist gemotiveerd wordt om ze uit te schakelen. Dat de game in de basis weinig afwijkt van eerdere delen is misschien wat gemakkelijk, maar het stoorde tijdens het spelen geen minuut en dat zit hem voornamelijk in de manier waarop het gepresenteerd wordt en de frisse ervaring die het biedt.

Een frisse wind

Far Cry 5 hanteert dus het concept dat Ubisoft ook toepaste in eerdere delen, maar de setting voelt als een frisse wind binnen de franchise aan. Het overdreven Amerikaanse patriottisme dat sommige van de personages uitstralen is bij momenten zelfs lachwekkend. Diverse personages zijn ook compleet geschift en men deinst er niet voor terug om de Amerikaanse bevolking en hun ideeën op de hak te nemen. Daar waar eerdere Far Cry delen vrij serieus waren, weet Ubisoft in Far Cry 5 een perfecte balans te vinden tussen het serieuze en het parodiëren van het patriottisme dat bij sommigen iets te ver doorsijpelt. Dat levert hilarische conversaties op, bizarre missies en vooral ontzettend veel lol in het spelen.

De missies die de game je voorschotelt zijn zeer divers en zullen geen moment vervelen. Het ene moment moet je op stieren jagen, omdat een kok een gerecht wil bereiden met daarin stierenballen. Het andere moment zit je in een dogfight hoog in de lucht. Weer even later ben je op een beer aan het jagen met de naam Cheesburger en niet gek veel later moet je een poema terug lokken met koekjes. Het slaat nergens op, maar het is wel ontzettend leuk. Zeker als je de game in coöp speelt. De game kan je in je eentje in z’n geheel doorlopen, maar als je liever met iemand samenspeelt is dat geen enkel probleem. Het is zelfs leuker om de game in coöp te spelen, want in sommige situaties kan je hulp goed gebruiken.

Die hulp krijgen van een menselijke speler zorgt altijd voor de meest effectieve aanpak, maar als je alleen speelt ben je niet helemaal op jezelf aangewezen. Gaandeweg het avontuur zul je kennismaken met mensen én dieren. Als je de missie die erbij hoort voltooid, dan kan je deze inroepen voor hulp. Zo heb je Boomer, de hond die gaat grommen als er gevaar dreigt. Cheesburger valt iedereen gewoon direct aan en tegen die beer is iedereen vrij kansloos. Nick Rye is dan weer erg handig als een sektevliegtuig je onder vuur neemt terwijl je op de grond staat. Schakel hem in en hij komt je ondersteunen vanuit de lucht. Met in totaal 9 verschillende personages en dieren is er voor elke situatie wel iemand die de juiste ondersteuning weet te bieden en dat is regelmatig zeer handig.

Overigens beperkt de hulp van deze dieren of personages zich niet alleen tot de singleplayer, ook in coöp kan je ze oproepen, waardoor je nog wat sterker staat. Dat maakt de gameplay ook net wat uitgebreider dan voorheen, want je kan nu nog creatiever te werk gaan omdat je deze hulpjes kunt aansturen in wat ze moeten doen. Heel veel opties krijg je niet, maar het werkt en het is vooral heel erg handig. Ook kunnen ze je weer overeind helpen als je neergeschoten wordt, dus het is niet gelijk opnieuw beginnen. Dat werkt zowel in de singleplayer als in coöp en dat maakt deze hulpjes echt tot een toegevoegde waarde.

Alles doen wat de game te bieden heeft

Wat de game ook erg slim doet, is dat je nu gemotiveerd wordt om aan alles deel te nemen wat de game te bieden heeft. Je kunt verschillende perks vrijspelen en die unlock je door voordeelpunten in te leveren. Die voordeelpunten krijg je echter niet via een traditioneel levelsysteem, maar door uitdagingen te voltooien. Die uitdagingen zijn zeer divers, want hiervoor moet je vissen, jagen, vijanden verbranden, hulpjes inroepen en nog veel meer. Hierdoor stuurt de game aan op variatie in gameplay. Want niet alleen word je gemotiveerd om deel te nemen aan de verschillende activiteiten die de game rijk is, ook stuurt de game aan op verschillende manieren van spelen, omdat vrijwel alles een voordeelpunt oplevert.

De activiteiten in de game zijn bovendien goed voor velen uren speelplezier. De focus ligt natuurlijk op het verhaal en de sekte, maar als jij een paar uur wil gaan jagen is dat geen probleem. Liever stuntraces doen? Dat kan. Genieten van de omgeving? Stap in een auto en ga lekker een rondje rijden. Het maakt niet uit wat je doet en wanneer, de game weet je continu vermaak te bieden en als je ergens naar onderweg bent, dan is de kans groot dat je onderweg iets treft wat je eerst gaat doen waardoor het kan voorkomen dat je soms pas een uur later op de aanvankelijke bestemming arriveert. Dit zorgt ervoor dat de game ook na het uitspelen interessant blijft.

Met pakweg 20 tot 25 uur ben je door het verhaal heen, maar dan alsnog heb je een shitload aan dingen over die je nog kan doen. Bovendien is de wereld erg mooi vormgegeven waardoor je ook echt zult genieten van een rondritje of een vlucht door Hope County. Het platteland, de bergen, de vele rivieren, kleine plaatsjes, de mensen, missies. Overal is wel wat te doen en te zien en dat zorgt ervoor dat je rustig 50 uur of meer in de game kunt investeren alvorens je alles echt gezien en gedaan hebt. Ook de zij-missies – waar er ontzettend veel van zijn – zijn de moeite waard, omdat er aan afwisseling absoluut geen gebrek is.

Waar is iedereen?

Far Cry 5 is een heerlijk vervolg op Far Cry 4 en is ook leuker en diverser, wat het tot een erg goede game maakt. Jammer is alleen wel dat het een beetje uitgestorven is. De sekte heeft veel inwoners aangetrokken, maar gaandeweg bouw je steeds meer een verzet op en het is dan wat vreemd om te zien dat het niet drukker op de straten wordt. Je komt voornamelijk sekteleden tegen op de weg en sporadisch mensen die nergens mee te maken hebben. Naarmate je verder komt, kom je wel wat meer mensen tegen die je helpen in de strijd tegen de sekte, maar echt druk wordt het nooit. Dat zal deels aan het gebied liggen, wat sowieso niet de drukste plek op aarde is, maar iets meer bezigheid van verzetsleden of gewone inwoners had niet misstaan.

De AI kan bij momenten ook een beetje raar doen. Zo zijn verschillende personages waar je missies voor doet nogal chaotisch en rennen ze alle kanten op terwijl je ze moet aanspreken. Dat kan echter pas als ze echt stilstaan en de rust hebben gevonden. Bij momenten kan dat rustig een minuut of twee duren en dat is wat vervelend. Ook kunnen de inwoners van Hope County voor geen meter autorijden, want als er een obstakel of voertuig in de weg staat begrijpen ze lang niet altijd dat ze er omheen moeten rijden met als gevolg een soort botsauto’s wat voor meer chaos zorgt. Ook de in te roepen hulpjes kunnen soms wat vervelend zijn, door bijvoorbeeld in deuropeningen te blijven staan waardoor je opgesloten zit. Het komt weinig voor en het zijn vooral van die kleine dingen die zeker niet de overhand hebben, maar die zo nu en dan wel wat vervelend kunnen zijn.

Knutselen maar

Far Cry 5 is een compleet en mooi avontuur en daar ben je wel even zoet mee. De game biedt echter meer dan alleen dat, want je kunt in Far Cry Arcade aan de slag met een map editor. Hiermee kun je singleplayer, coöp en multiplayer maps maken en die kan je vervolgens online delen. Anderen kunnen deze maps weer downloaden, spelen en beoordelen en het is de bedoeling dat er op een gegeven moment een flinke bibliotheek aan user generated content ontstaat. Op dit moment zijn er al best wat maps waarop je verschillende opdrachten treft. Het kan van A naar B lopen zijn en vijanden verslaan, alle vijanden uitschakelen, een bepaald doel uitschakelen enzovoort. Het zijn niet al te ingewikkelde doelstellingen, maar door de creativiteit van spelers zal het niet snel gaan vervelen, omdat elke map voor een andere ervaring zorgt.

De multiplayer maps zijn dan weer op het competitieve gericht en hierop kan je zowel Deathmatch als Team Deathmatch spelen. Het is allemaal heel erg simpel van opzet, maar het werkt echt als een zonnetje. Sommige van de multiplayer maps zijn ook echt ontzettend mooi gemaakt. Denk je dat te kunnen evenaren? Dan kan je aan de slag in de map editor die enorm veel opties biedt. Vergis je echter niet, want deze editor is aanzienlijk lastiger dan de map editor uit vroegere delen. Sterker nog, het is een vrij ingewikkelde tool waardoor je echt even de tijd moet nemen om alles goed onder de knie te krijgen. Het kent niet direct een hoog pick-up-and-play gehalte waardoor veel gamers zullen afhaken. De echte doorzetters komen er wel en dat levert wellicht automatisch ook meer kwalitatieve maps op.

Far Cry 5 is een boeiende en vooral heel erg leuke game. Het concept mag dan niet nieuw zijn, de game voelt als een frisse wind binnen de franchise aan. Dit dankzij de nieuwe setting, de sekte en bijbehorende personages, bizarre en lollige missies, de prachtige omgeving en de vele uren plezier die je kan hebben in Hope County. Deze game is op veel vlakken leuker en gevarieerder dan het vorige deel, zeker als je in coöp speelt. De paar genoemde punten zijn misschien wat jammer en zonde, maar veel invloed op de speelervaring heeft het niet. Far Cry Arcade is daarbij een mooie extra. De map editor kent helaas een vrij hoge instapdrempel, maar als je het onder de knie hebt kan je werkelijk prachtige maps maken dankzij de vele middelen die je tot je beschikking hebt. Nu al zijn er prachtige creaties te vinden en dat zal de komende tijd alleen maar gaan toenemen.

• Joseph Seed en zijn onderdanen
  • Mooie wereld
  • Enorm veel te doen