Review: Jet Set Radio HD – Meer dan twaalf jaar geleden kwam SEGA met Jet Set Radio voor de Dreamcast. De game is geliefd bij velen en wordt nog steeds gezien als een pionier als het gaat om cel-shaded graphics. Toen was het al een toffe titel en vorige maand kwam de Japanse uitgever met een HD remake, waar Blit Software verantwoordelijk voor is. Wij speelden deze opgepoetste PS3 versie om te kijken of het nog steeds een aanschaf waard is.

Welkom terug in Tokyo-to

In Jet Set Radio HD betreed jij de fictieve hoofdstad van Japan alleen heet deze dan Tokyo-to. Al snel word jij geïntroduceerd tot het verhaal wat draait om graffiti, muziek en trucjes doen op inline skates om zo de best mogelijke score te behalen. In Tokyo-to wordt er lustig in het rond gespoten met verf op de muren en de stad is het zat. De politie zit met man en macht achter elke graffiti spuiter aan om ze te stoppen. In de stad zijn meerdere crews actief die tags plaatsen op muren, waaronder de crew van jou genaamd de GG´s, wat staat voor Graffiti Gangsters. Je begint als het personage Beat, welke na een hoop gedoe met andere crews zijn eigen groep wilde. Doordat jij de leider bent moet je ervoor zorgen dat anderen jouw crew joinen. Dit doe jij door uitdagingen te doen, welke bedacht zijn door de potentiële nieuwe leden van de GG´s.

Als jij deze uitdagingen succesvol hebt doorlopen kun jij daarna ook als dat personage aan de slag. Naast dit zijn de missies zelf het belangrijkste. Hierin moet jij in een hoog tempo op verschillende plaatsen in een deel van de stad tags plaatsen om zo te laten zien dat de GG´s de baas zijn. Echter ben jij niet de enige crew in Tokyo-to, want zo zijn er de concurrerende crews die jij moet verslaan. Deze zijn dus ook actief in de stad en verdeeld over de verschillende districten. Zo heb je Benten-Cho, Kogane-Cho en de laatste is Shibuya-Cho. Elke locatie heeft een andere tijd op de dag. Zo is het bij de eerste nacht, de twee avond en in de winkelwijk van Shibuya-Cho is er een stralende zon aanwezig. Elk district heeft ook zijn eigen inrichting en karakter wat voor afwisseling zorgt en de grafische stijl zorgt voor een toffe vibe die sowieso erg aanwezig is.

Simpele gameplay met wat lompe besturing

De gameplay van Jet Set Radio HD is eigenlijk vrij simpel. Je beweegt met Beat of een ander personage doormiddel van de linker analoge stick en daar ga je dan op je skates. Met R2 kun je versnellen zodat je voldoende vaart hebt om te grinden op objecten, zoals hekken en railings. Dit zal je vaak moeten doen, want je zult de verfbussen moeten verzamelen, welke verspreid zijn over de straten. Het op een object komen om vervolgens te grinden werkt vrij nauw en voelt daardoor wat lomp aan. Als je er lekker de vaart in hebt zitten is het irritant als je net een railing mist, want tenslotte wordt jouw score mede bepaald door tijd. De besturing werkt dus soms niet gemakkelijk en daarbij komt ook dat de camera weleens behoorlijk eigenwijs kan zijn. Dan zie je opeens jouw personage van boven en is het oriënteren wat lastig. Dit kan af en toe samen met de wisselvallige besturing frustrerende momenten opleveren.

Wat ook de nodige frustraties op kan leveren zijn de agenten die jou blokkeren of op magische wijze van 100 meter nog traangas precies bij je voeten weten te gooien. Hierbij gaat je health er af, maar ook word je uit de flow van de game gehaald. Als je net achter elkaar met op creatieve wijze (lees automatische gegenereerde trucjes en wall rides) tags aan het plaatsen bent werkt dat best tergend. En elke keer als je wat graffiti hebt geplaatst komen ze weer. En vooral tijdens het spuiten van graffiti is dit vervelend. Hierbij moet je namelijk op instructies (pijlen) van de game de linker analoge stick zo bewegen dat je jou tag kunt plaatsten op de muur. Wat dit betreft is dit vrij simpel en werd het bij ons zelfs wat eentonig na een tijdje. Daarom is het extra irritant als je net bezig bent dat er weer zo´n agent op je staat te schieten en het taggen hierdoor wordt onderbroken.

Grafisch oké met een lekker klinkende soundtrack

Over het algemeen is de gameplay verder wel oké, maar doordat je vaak dezelfde opdrachten moet uitvoeren en je personage automatisch trucjes uitvoert is het op ten duur na enige tijd spelen een beetje herhalend. Gelukkig zijn de drie districten wel verschillend wat voor wat afwisseling zorgt. De grafische stijl met de cel-shaded graphics dragen ook bij aan het geheel. De stad zit vol kleuren en je kunt duidelijk zien dat alles wat opgefrist is. Natuurlijk zie je simpele textures en polygonen, maar voor een game zo oud is dit wel een nette HD versie. Echter hoef je dus geen Trine of ander grafisch hoogstaande downloadbare titel te verwachten. Qua audio is er verder ook niet veel mis, want de game bevat bijvoorbeeld een zeer geslaagde soundtrack met een toffe mix van hip-hop, acid jazz, funk, trip hop en meer.

SEGA en Blit Software hebben een redelijke HD versie van Jet Set Radio afgeleverd, waarin plezier en toegankelijke gameplay van groot belang is. Door de grafische stijl en soundtrack zit je gelijk helemaal in de sfeer van de game. De gameplay is simpel en vermakelijk, waar de besturing ons af en toe wat tegenzat evenals de camera. Daarbij hadden we zelf hier wat meer variatie verwacht en dan vooral in het spuiten van graffiti wat elke keer dezelfde handeling is. Hier had meer mee gedaan kunnen worden. Verder zijn de graphics duidelijk opgepoetst en het oogt prima, maar waarom toch die vele laadschermen? Dat had niet gehoeven net als de hatelijke agenten die ons vaak uit de flow van de game haalden. Als je de gameplay namelijk onder de knie hebt gaat het als een trein en is het erg leuk.

• Toffe vibe
  • Grafisch prima
  • Uitdaging